0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Gestrest op je werk? Probeer deze tips!
06 feb 2020

Gestrest op je werk? Probeer deze tips!

“Ik stress me dood!” Een zinnetje dat je liever niet hoort in je gedachten. Maar soms schiet het toch zomaar door je hoofd als het net even te druk is op je werk. Als je koppie in de paniekmodus zit dan is het veel lastiger om je nog te concentreren op je werk. Dit zorgt voor nóg meer stress. Herkenbaar? Ontdek in deze blog hoe je dit patroon doorbreekt.

 

Minder stress begint thuis

Minder stress thuis

 

Er zijn in de eerste plaats een aantal dingen die je thuis kunt doen om de stress op je werk te verminderen:

  • Zorg voor een goede nachtrust.
  • Sport als je gestrest bent.
  • Zet je telefoon eens een uurtje uit.
  • Check je zakelijke email en telefoon thuis niet of minder.
  • Spreek af met vrienden.

 

Wat kun je verder doen om stress op je werk te reduceren? Drie tips: 


1. Skip geen pauzes!!!

Minder stress thuis

 

Ziet er agressief uit die drie uitroeptekens achter dit kopje.
Maar serieus: stop met het overslaan van pauzes!

Het nemen van pauzes zorgt namelijk voor:

  • meer energie,
  • meer motivatie,
  • meer rust
  • en een betere concentratie.

Je kunt door het nemen van pauzes dus daadwerkelijk harder en minder gestrest werken.

Als je een kantoorbaan hebt, zoals bijvoorbeeld administratief medewerker of online marketeer, is het ook belangrijk om te bewegen in je pauze.
Maak bijvoorbeeld even een wandeling buiten als het zonnetje schijnt.

Bewegen zorgt voor een betere doorbloeding en geeft je de kans om even je hoofd te legen.

 

2. Maak een duidelijke planning

Minder stress thuis

 

Als je gestrest bent is het moeilijker om overzicht over je taken te behouden. Sommige opdrachten of deadlines lijken zo groot dat je er met tegenzin aan begint.

Maak daarom de opdracht concreet. Vraag jezelf dan ook af:

  1. Wat moet ik doen?
  2. Wanneer ga ik dit doen?
  3. Hoeveel tijd ben ik eraan kwijt?

 

Door een duidelijke planning te maken maak je de taken die je moet doen kleiner en concreet.
Dit verlaagt de drempel te beginnen aan het project en zorgt voor meer rust.

Nu zie je ook dat die deadline helemaal niet zo onhaalbaar is. Je kan deze gewoon halen door gericht te werken tijdens je reguliere werkdagen. Extra uren op kantoor doorbrengen of thuis doorwerken is lang niet altijd nodig.

 

3. Kalmerende ademhalingsoefeningen

Zit de stress je echt even te hoog? Probeer dan een kalmerende ademhalingsoefening, zoals deze bijvoorbeeld: 

  1. Adem 4 seconden in door je neus.
  2. Houd je adem 2 seconden vast.
  3. Adem 4 seconden uit door je mond.
  4. Focus op je ademhaling en herhaal de bovenste stappen 1 à 2 minuten.

 

 

Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen om minder te stressen op je werk.
Nog steeds last van stress? Hier vind je nog meer (anti-)stress-tips.

 

Gastblog door Nora Dekker
Junior Online Marketeer bij YoungCapital

Bron beeldmateriaal: YoungCapital

Thema's