0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
7 Tips voor tijdelijke thuiswerkers
15 mrt 2020

7 Tips voor tijdelijke thuiswerkers

Werk jij op dit moment ook vanuit huis in verband met het coronavirus? Dan hebben wij een 7 belangrijke tips voor je.

Thuis productief werken is een kunst. De grootste uitdaging is het om 100% geconcentreerd en gemotiveerd te blijven. Vooral als je hond, kat, partner en de kinderen het fantastisch vinden dat jij gezellig thuis bent. En vergeet ook niet alle verleidingen in huis zodra je aandacht dreigt te verslappen: op de bank ploffen en even Netflixen of het laatste nieuws kijken of de goed gevulde koelkast plunderen. Kortom: hoe blijf je thuis gemotiveerd en geconcentreerd om je werk te doen?


1. Zorg voor een eigen werkplek


 

De keukentafel is weliswaar zo gezellig dichtbij de koelkast en het koffiezetapparaat, maar de kans op afleiding is tegelijkertijd erg groot. Vooral als je niet alleen thuis bent.

Voor je motivatie en concentratie is het beter als je een rustig plekje in huis opzoekt en inricht als jouw (tijdelijke) werkplek. Een kleine ruimte met een tafel en goede bureaustoel maken al een groot verschil. Zodra je hier binnenwandelt weet je: tijd om te werken.


2. Niet storen s.v.p.

Maak afspraken met je huisgenoten of en wanneer ze je mogen storen. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat jouw tijdelijke kantoor verboden terrein is als de deur dicht is.


3. Denk aan je nek, schouders en rug


Het allerbeste is het natuurlijk als je thuis de beschikking hebt over een goede bureaustoel. Heb je die niet, controleer dan regelmatig heel bewust hoe je zit. Want als jij de komende twee weken of nog langer krom vooroverbogen achter je computer hangt, kun je gegarandeerd rekenen op nek- en rugklachten.

Werk je op dit moment veel aan je laptop, zorg dan alsjeblieft voor een laptopstandaard. Een laptop is níet bedoeld om urenlang achter elkaar aan te werken. Doe je dit toch, dan zijn serieuze nekklachten het gevolg.

Denk eraan dat je beeldscherm altijd op ooghoogte moet staan. Voorkom boven alles dat je je hoofd voorover moet buigen; dit is funest voor je nek en schouders!


Tip: heb je (nog) geen laptopstandaard, gebruik dan een stapel boeken of dozen om ervoor te zorgen dat het beeldscherm op de juiste hoogte staat. Je hebt dan natuurlijk wel ook een los toetsenbord en een losse muis nodig.



4. Maak een takenlijst


Een takenlijst helpt je om thuis sneller en gemakkelijk in de werk-modus te komen. Verwerk je taken het liefste in een goede planning of agenda, zodat je visueel overzicht hebt van wat klaar is en wat je nog moet doen. Maak zo mogelijk veel kleine taakjes, want die kun je sneller afstrepen en dat houd je gefocust en geconcentreerd.



5. Ga op tijd naar bed 

Trap niet in de grootste thuiswerkvalkuil: ’s avonds lang doorwerken. Soms laat je je overdag afleiden of kun je je niet concentreren en denk je dat je ’s avonds je uren moet inhalen.

In plaats van liters koffie naar binnen werken om je werk af te krijgen, kun je veel beter gewoon op tijd naar bed gaan. Je slaap is je grootste vriend om je imuunsysteem sterk te houden.

Bovendien is een dag zonder concentratie toch al een verloren dag. Dat maak je ’s avonds ook niet meer goed. Je kunt veel beter de volgende ochtend goed uitgerust met frisse motivatie weer aan de slag gaan. Het beste wat je nu kunt doen, is slapen in een zo natuurlijk mogelijk ritme: ga vroeg naar bed en sta vroeg op.



6. Vergeet niet te bewegen


Ook voor thuiswerkers geldt: blijf niet de hele dag achter je computer zitten. Bewegen is een must. Ons advies: ieder half uur twee minuten je benen strekken. En ga tussendoor even lekker naar buiten. Zoek het liefste de natuur op als dat kan. Vergeet tijdens het bewegen niet om goed te ademen.



7. Iedere dag goed luchten


Tot slot: vergeet niet je werkruimte thuis (maar ook de rest van het huis) iedere dag goed te luchten. Houd de lucht binnen schoon en fris. Dat is alleen niet goed voor je gezondheid, het is ook een voorwaarde om productief en efficiënt te kunnen werken. Dus: gooi die ramen maar tegen elkaar open, zodat er verse lucht naar binnen kan. Tenminste 30 minuten per dag. Als je kans hebt, ventileer dan 24 uur per dag.

 

Veel succes met onze tips en blijf gezond!