0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Slecht slapen + stress = gevaarlijk
06 feb 2020

Slecht slapen + stress = gevaarlijk

Wist je dat een mens langer zonder eten kan dan zonder slaap? Alle reden om eens heel goed achter je oren te krabben als jij een slechte slaper bent! Lees welke gevaren er op de loer liggen en doe je voordeel met deze tips tegen slapeloosheid.

Stress is een van de meest voorkomende redenen waarom je ‘s nachts wakker ligt. Terwijl je die slaap juist zo hard nodig hebt om alledaagse stress op een gezonde manier het hoofd te kunnen bieden.

Korte nachten omdat je niet kunt slapen hebben altijd gevolgen, variërend van:

  • het hebben van een kort(er) lontje,
  • en je slechter kunnen concentreren,
  • tot dingen vergeten,
  • humeurig of somber zijn
  • en boven alles je doodmoe voelen.

Stapelen de slapeloze nachten zich op, dan loopt je weerstand ook nog eens een flinke deuk op.

Slaap is van levensbelang 
Wist je dat een mens langer zonder eten kan dan zonder slaap?
Slaap is dus van levensbelang.

Tijdens je slaap herstelt je lichaam; er worden onder andere hormonen aangemaakt en eiwitten opgebouwd tijdens de diepe slaap, die belangrijk zijn voor het herstel van weefselbeschadigingen aan onder meer huid en spieren.

Tijdens je slaap krijgt je immuunsysteem een boost en tijdens het dromen verwerkt en ordent je brein alle opgedane indrukken en emoties.

Iedereen heeft dus een goede nachtrust nodig om te herstellen en om lichaam en brein op te laden voor een nieuwe dag.

Slaap je eens een keer een nachtje wat minder, dan zul je daar niet meteen onder lijden en stress van krijgen. Maar rijgen de slapeloze nachten zich aaneen, dan krijg je hier vast en zeker last van. Op lange termijn kun je bovendien vatbaarder worden voor ernstige aandoeningen als angststoornissen en depressies.

 

Wat kun je doen tegen slecht slapen? 

 
1. Hoe drukker, hoe meer ontspanning

Hoe meer ontspannen je bent, hoe groter de kans dat je gewoon lekker in slaap valt. Maar ja, als je gestresst bent, is ontspanning vaak ver te zoeken. Juist omdat je overdag zo druk bent, kom je weinig aan ontspanning toe en kunnen lichaam en geest zich niet overgeven aan de slaap. En van dat niet slapen krijg je juist extra stress. Voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel.

Onthoud stelregel nummer 1: hoe drukker je overdag bent, hoe meer ontspanning je nodig hebt ter compensatie. Het klinkt tegenstrijdig, want je weet nu al niet hoe je je tijd moet indelen, toch is het een absolute must om juist als je het heel erg druk hebt meer ontspanningmomenten voor jezelf in te plannen om te voorkomen dat je afgebrand raakt.
 

2. Maak korte metten met lijstjes in je hoofd!

Val je maar niet in slaap, omdat je gedachten op hol slaan als je in bed ligt?
Blijf je piekeren en denken aan alle dingen die je nog moet doen?
Dan is het allerhoogste tijd om dit aan te pakken.

Schrijf voordat je naar bed gaat op wat je niet mag vergeten, maak een to do-lijstje, zodat je er niet meer aan hoeft te denken. Pak problemen aan en spreek uit wat je dwars zit. Creëer rust in je hoofd!
 

3. Beweeg!

Beweeg genoeg overdag, bij voorkeur ‘s middags of vroeg in de avond, dit helpt je om te ontspannen, maar bovenal om beter te kunnen slapen.

Benut in ieder geval de lunchpauze om een half uurtje (of langer!) buiten te gaan wandelen.
 

4. Veel licht overdag, ‘s avonds dimmen

Om je biologische klok scherp te houden, heb je overdag veel licht nodig. Het slaaphormaan melatonine wordt namelijk aangemaakt als de lichtgevoelige cellen in je ogen minder licht krijgen. De aanschaf van volspectrum daglichtlampen is te overwegen als je kantoor overdag nogal donker is.

Maar in de avonduren moet je dus juist het licht dimmen. Je biologische klok wordt ‘s avonds verstoord door fel licht of als je tot in de late uurtjes voor je computerscherm zit.

Om tot rust te komen voor het slapen gaan, is het verstandig om 2 uur voordat je naar bed gaat je computer uit te zetten.
 

5. En verder…

• Zet de verwarming in je slaapkamer uit en zorg voor goede ventilatie.

• Zorg voor een donkere kamer, want zelfs het kleinste beetje licht heeft een nadelig effect op de kwaliteit van je slaap.

• Laat je smartphone in de woonkamer liggen en leg ‘m zeker niet op je nachtkastje. Het is sowieso beter om helemaal geen apparatuur in je slaapkamer te hebben staan (televisie, computer). Heb je dat toch, zet dan ‘s nachts alles uit (niet op stand-by laten staan!).

• Ben voorzichtig met alles waar cafeïne in zit, niet alleen ‘s avonds, óók overdag. Een overdosis koffie, zwarte thee, cola of chocolade kan ‘s nachts je slaap verstoren.

• Drink een half uur voor het slapen gaan een glas melk of eet een banaan; maak er een smoothie van! Zowel in melk als in banaan zitten stoffen die zorgen voor een melatonine-stijging in je lichaam.
 

Veel succes met onze tips!


Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant:
• Lange tijd achter elkaar zitten is het nieuwe roken met 10 tips om meer te bewegen op kantoor
• 5 Tips voor een stressvrije werkplek
• Onzin over stress
• 4 Gezonde tussendoortjes tegen stress
• 4 Tips om je werk los te laten tijdens de vakantie
• Presteer beter met helder licht op kantoor
 

5 Gouden tips die je dag redden na een slapeloze nacht

 


 


Foto © CC ryantron 
 

 

Thema's