0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Koffiejunks opgelet: te veel is te veel!
06 feb 2020

Koffiejunks opgelet: te veel is te veel!

Koffie is lekker. Koffie is goed. Het bevat nul calorieën, er zitten anti-oxidanten in en het gaat een hoge bloeddruk tegen, among others. Maar: te veel (cafeïne) is te veel (cafeïne). En dat merk je vanzelf aan de signalen van je lichaam. Wat die signalen zijn, lees je in deze blog.

De een gruwelt ervan, de ander kan niet zonder: koffie.

Terwijl de cafeïne in koffie er enerzijds voor zorgt dat je je beter kunt concentreren en niet inkakt, is diezelfde cafeïne ook het grootste gevaar in de koffie. Althans, als je er te veel van binnenkrijgt.

Te veel cafeïne kan namelijk zorgen voor:

  • slaapproblemen,
  • hoofdpijn,
  • beven,
  • duizeligheid,
  • angstgevoelens,
  • prikkelbaarheid,
  • suizende oren,
  • of zelfs hartkloppingen.

Je lichaam vertelt je dus zelf wanneer de dosis cafeïne te hoog is voor jou.
Dit zijn de vier belangrijkste signalen:

 

1. Je bent prikkelbaar(der)

Grote hoeveelheden cafeïne kunnen ervoor zorgen dat je zomaar iemand wordt die je helemaal niet bent: je ergert je aan alles en iedereen en bent veel sneller geïrriteerd dan je van jezelf gewend bent. Cafeïne is de boosdoener. Die zorgt er namelijk voor dat je oppervlakkiger gaat ademen en daardoor krijgen je hersenen minder zuurstof; dit kan je inschattingsvermogen en denkvaardigheid negatief beïnvloeden. Irritatie en prikkelbaarheid kunnen het gevolg zijn. Volgende keer maar een kopje minder doen, uit barmhartigheid voor je omgeving?

 

2. Je wordt onrustig

Irritatie en onrust gaan eigenlijk hand in hand. Je begint te ijsberen, je kunt moeilijk op je stoel blijven zitten, je probeert je te concentreren maar dat lukt niet en je gedachten dwalen af. Je hebt een onrustig gevoel, maar weet niet waarom. Nú dus wel: je hebt te veel cafeïne binnengekregen. Drink morgen tenminste één kop koffie minder, misschien zelfs twee.

 

3. Je hoofd knalt uit elkaar en je hebt dorst, dorst, dorst

Te veel cafeïne of juist te weinig als je normaal meer koffie drinkt: in beide gevallen kun je last krijgen van hoofdpijn. De receptoren in je hersenen raken door de hoge dosis cafeïne overladen en dit zorgt voor pijn in je hoofd. Tegelijkertijd heeft cafeïne een uitdrogend effect: je moet vaker naar toilet rennen en je hebt dorst, dorst, dorst. Dit vochttekort zorgt op haar beurt voor nog meer hoofdpijn. Tip: drink bij iedere kop koffie tenminste één glas water.

 

4. Een moe gevoel of zelfs slapeloosheid

Zoals al gezegd: enerzijds zorgt cafeïne voor een gezonde oppepper, anderzijds veroorzaakt te veel cafeïne juist een moe gevoel. Het kan zelfs zo zijn dat je er minder goed door slaapt. De volgende dag word je moe wakker en het eerste wat je doet is: koffie zetten. Je voelt ‘m al aankomen, voor je weet ben je in een vicieuze cirkel beland.
Bovendien: cafeïne is verslavend, dus je hebt er steeds meer van nodig. Krijg je een tijdje geen cafeïne binnen, dan bestaat het risico dat je meteen begint in te dutten.

 

Kortom: stel paal en perk aan het ongelimiteerd koffie drinken de hele dag.
Het Voedingscentrum adviseert maximaal vijf koppen per dag, vanaf zes koppen bereik je een dosering cafeïne die als te veel wordt bestempeld.

Tip: stop niet meteen ‘cold turkey’, maar geef je lichaam de kans om de cafeïnebehoefte geleidelijk af te bouwen.

Het voordeel is dat je dan weer kun profiteren van de positieve effecten van de cafeïne en heb je, als het goed is, geen last meer van de genoemde symptomen. En je wordt minder afhankelijk, ook fijn.

Succes met ‘afkicken’!
Trouwens, een kop warme chocolademelk is een goed alternatief; waarom dat zo is, lees je in onze blog hierover.
 
P.S. Lees ook onze blog over het belang van goede koffie op kantoor.