0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
13 tips van ervaren thuiswerkers
15 apr 2020

13 tips van ervaren thuiswerkers

Inmiddels blijkt wel dat het niet voor iedereen even eenvoudig is dat thuiswerken. Daarom hebben wij de beste 13 tips van doorgewinterde thuiswerkers voor je verzameld. Doe er vooral je voordeel mee.


Wij hebben het al vaker gezegd en geschreven: thuiswerken is een kunst. Dat blijkt nu wel. Reden temeer om een aantal succesvolle thuiswerkers te vragen naar hun geheim. Dit zijn hun beste 13 tips voor jou:


1. Begin voor dag en dauw

Normaal gesproken heb je op weg naar je werk tijd om goed wakker te worden en je fysiek en mentaal voor te bereiden op je werkdag op kantoor. Tegen de tijd dat je achter je bureau zit, ben je er (meestal) helemaal klaar voor. Nu je thuis werkt, is dat wel even anders.

Hoe kom je thuis het snelst in de werk-modus?

Geloof het of niet, succesvolle thuiswerkers zeggen: “Stort je meteen op je to do-lijst zodra je wakker wordt. Dit is de enige manier om de rest van de dag in de juiste werkflow te blijven en productief te zijn.” Volgens hen is het grootste gevaar dat je veel te lang met de koffie, je croissantje en de krant aan de ontbijttafel blijft hangen en dat is killing voor je motivatie. Dus: begin voor dag en dauw.


2. Doe net alsof je naar kantoor gaat

Iedereen associeert werken met op kantoor zitten en dit alleen al zorgt ervoor dat je productiever bent. Dat gevoel, die associatie, hoeft niet verloren te gaan als je vanuit huis werkt.

Doe alsof je naar kantoor zou gaan. Sta op, kleed je mooi aan, maak koffie of thee en een ontbijtje zoals je dat normaal op werkdagen ook doet. Dus: niet langer blijven zitten dan normaal want, zoals hiervoor al gezegd, dit kan ervoor zorgen dat je je motivatie verliest om aan de slag te gaan. Sterker nog, je loopt het risico dat je ergens op de bank of in het ergste geval weer in bed belandt.


3. Zorg dat je een eigen werkplek hebt

Richt, als het even kan, jouw eigen thuiswerkplek in. Dat is super belangrijk voor je mindset. Als je hier binnenstapt, dan weet je: tijd om te werken. Dit is de beste manier om gemotiveerd, geconcentreerd en productief te blijven.


4. Zeg nee tegen social media

Weersta iedere verleiding om tijdens werktijd op social media te kijken. Hiermee verspil je niet alleen heel veel kostbare tijd, boven alles verbreek je er je werk-flow mee.

Het allerbeste is het om keihard uit te loggen op al je accounts. Geen openstaande tabbladen in je browsers, gewoon weg ermee. Zo voorkom je dat je erin opgezogen wordt (zonder dat je het weet of zelfs maar van plan was) en blijf je op het goede werkspoor.


5. Werk als je het meest productief bent

Niemand is van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat productief. Je motivatie fluctueert gedurende de dag en dat is normaal. Als je thuis werkt, is het des te belangrijker dat je weet wanneer jouw motivatie het hoogst is en wanneer je een dip ervaart: plan je werk goed in rondom die pieken en dalen.

Plan moeilijke(re) taken op die momenten waarvan je weet dat je productief en gefocust bent. Bewaar eenvoudige zaken voor de tijdstippen waarop je minder gemotiveerd bent. Het fijne daarvan is dat je in die ‘dalperiodes’ toch lekker wat punten op je takenlijst kunt afwerken en afvinken en dat geeft een goed gevoel.


6. Bewaar telefoontjes voor ’s middags

Morgenstond heeft goud in de mond. Klinkt oubollig, maar er zit wel een kern van waarheid in. Vroeg in de ochtend heb je nog echt rust in je hoofd en ben je extra creatief en productief. Dus als je lekker vroeg begint, kun je al bergen verzetten (voordat de rest is opgestaan).

Bewaar daarom alles waarvoor je met collega’s moet samenwerken (zoals telefoontjes en conference calls) liever voor ’s middags.


7. Zorg dat je takenlijst ’s ochtends klaarligt

Voorkom dat je ’s ochtends eerst gaat nadenken over wat je die dag moet doen. Hiermee verspil je kostbare tijd en je loopt het risico dat je motivatie ‘down the drain’ gaat.

Maak tenminste een dag van tevoren al een takenlijst, zodat je de volgende dag meteen aan de slag kunt. En stel prioriteiten: wat is het allerbelangrijkste, wat moet morgen per se af? En wat komt op de tweede plaats, etc.

Werk die taken één voor één met volle concentratie af en zorg dat je niet wordt afgeleid (geen telefoon, geen e-mails, geen social media). Je zult zien dat je dan veel productiever bent.


8. Maak afspraken met huisgenoten

Sommige thuiswerkers hebben het ‘geluk’ dat ze alleen thuis zijn en niet worden gestoord door huisgenoten. Maar niet iedereen heeft het huis nu voor zich alleen. Grote kans dat je partner, net als jij, thuis zit te werken en wellicht stuitert jullie kroost ook nog in huis rond. In dat geval geval is het zaak dat je goede afspraken met elkaar maakt, zodat je überhaupt aan werken toekomt. 


9. Neem pauzes

Pauzes zijn belangrijk om tussendoor op te laden. Je hoeft niet 100% van de tijd te werken als je thuis bent om productief te zijn. Integendeel. Die pauzes zijn net zo belangrijk en je hoeft je daar niet schuldig over te voelen.

Sta regelmatig op, verlaat je werkplek, ga een lekkere lunch maken, besteed tijd aan je huisgenoten of ga even naar buiten om te wandelen. Dat laatste is vooral belangrijk als je merkt dat je moe wordt; de combinatie frisse lucht en beweging zorgen ervoor dat je weer fit wordt en rust in je hoofd krijgt. Goed voor je creativiteit én voor je gezondheid.

Je zult zien dat het nemen van bewuste pauzes je productiviteit juist ten goede komt.


10. Stop iedere dag op tijd

Eén van de risico’s van thuiswerken is dat je tijd volledig uit het oog verliest. Ervaren thuiswerkers zeggen: “Zet een wekker aan het einde van de dag ter herinnering dat het tijd is om te stoppen. Zo trap je niet in de valkuil om veel langer door te gaan dan je normaal op kantoor zou doen. Gun jezelf een ontspannen avond, want ook die heb je hard nodig om bij te tanken en de volgende dag weer fris en fit aan de slag te gaan.”


11. Span je fysiek in

Fysieke inspanning is niet alleen een vorm van ontspanning, het zorgt er ook voor dat je stress reduceert. Ga thuis aan de slag met krachtoefeningen, yoga of wat jij maar fijn vindt en maak je hoofd leeg.


12. Drink genoeg water

Zorg dat je hele dag door genoeg water drinkt; dat houdt je brein fit en alert. Vooral een paar glazen water in het eerste uur van de dag doet wonderen.


13. Ga niet snacken

Tot slot: een grote valkuil van thuiswerken is de nabijheid van een goed gevulde koelkast en een voorraadtrommel (of -kast) met ongezonde snacks. Voorkom boven alles dat je ongecontroleerd gaat snacken. Eet bewust en áls je tussendoor iets wilt snacken, neem dan iets wat goed voor je is. Inspiratie nodig? In deze blog hebben wij de 10 gezondste snacks voor je verzameld >

 

Veel succes met onze tips en houd vol!