0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
RSI door verkeerd gebruik van je laptop
06 feb 2020

RSI door verkeerd gebruik van je laptop

Als je je laptop verkeerd gebruikt, loop je het risico op RSI. In deze blog leer je waarom dat zo is, maar vooral ook wat je kunt doen om RSI te voorkomen.

Hoe meer mensen laptops gebruiken, hoe groter het aantal lichamelijk klachten. Vooral de diagnose RSI wordt steeds vaker gesteld.

Recent onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam toont aan, dat maar liefst een half miljoen Nederlanders RSI klachten heeft. Variërend van een lichte overbelasting tot zelfs arbeidsongeschiktheid. Verkeerd gebruik van de laptop is de hoogstwaarschijnlijke boosdoener.


Laptop niet bedoeld om de hele dag aan te werken

Bedrijven zijn gul in het ‘uitdelen’ van laptops aan hun medewerkers. De vaste computer delft het onderspit.

Wat veel ondernemers echter vergeten: het primaire doel van een laptop is dat je ‘m gemakkelijk kunt meenemen en niet om urenlang achter elkaar aan te werken.

Je laptop op een horizontaal werktableau plaatsen is namelijk ergonomisch onverantwoord.
Het stimuleert een verkeerde houding en zogenaamd ‘risicovol bewegingsgedrag’ en dit kan leiden tot lichamelijke klachten.

RSI-Alert (een initiatief van onder meer TNO en VU) adviseert dan ook gebruik te maken van een laptopstandaard met een losse muis en een los toetsenbord als je langer dan 2 uur aan je laptop moet werken.
 

 

Let op de juiste houding achter je laptop

Je lichaam heeft van nature een bepaalde basishouding. De meeste ledematen ondervinden dan de minste belasting.

Bij een zithouding is deze rustpose afhankelijk van de zwaartekracht.
Je nek en wervelkolom moeten zich zoveel mogelijk in een rechte lijn onder elkaar bevinden. Alleen dan wordt het gewicht van je hoofd goed opgevangen.

Werk je aan je laptop, dan betekent dit dat je bureaustoel qua hoogte zodanig moet zijn ingesteld, dat je benen in een hoek van negentig graden rusten.

Je bureau moet ervoor zorgen dat je armen vanuit dezelfde hoek van 90 graden het toetsenbord kunnen bedienen.

Als je zo zit, dan is je hoofd zonder laptopstandaard altijd naar beneden gericht om het beeldscherm te kunnen zien.

Gebruik daarom altijd een speciale standaard of houder voor je laptop.
Mits goed gebruikt, neem je automatisch een werkhouding aan, die je ledematen het minst belast.
 

 

De juiste werkhouding wordt nog eens geïllustreerd op het plaatje hieronder.

 

Een paar punten om te controleren:

• Bedraagt de afstand tussen je hoofd en het beeldscherm zo’n 50 tot 60 cm?
• Bedraagt de hoek ten opzicht van de onderkant van het beeldscherm maximaal 45 graden?
• Bedraagt de hoek van je armen en benen 90 graden? Tip: om de hoek van je benen te verbeteren, kun je ook een voetensteun gebruiken!

 

Veel succes met deze tips! Doe er alsjeblieft je voordeel mee, want je gezondheid is te kostbaar om onverantwoord mee om te springen.
 

 

 

Thema's