0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Waarom je met slimme verzenddozen punten scoort bij je klanten
06 feb 2020

Waarom je met slimme verzenddozen punten scoort bij je klanten

Wanneer begint de ‘echte’ beleving van de klant van een webshop? Juist, op het moment dat hij het pakket(je) in handen heeft. De ervaring van die klant kun je verbeteren door te kiezen voor een slimme verpakking. Want waar de ontvanger zeker niet op zit te wachten, is een kapotte doos verpakte lucht…

Eén van de grootste ergernissen van webshopklanten is inderdaad die veel te grote doos verpakte lucht. Het hek is helemaal van de dam als die doos dan ook nog eens kapot is, of nog erger: als de gekochte spullen zijn beschadigd…

Veel e-commerce bedrijven krijgen dan ook regelmatig de wind van voren van boze of geïrriteerde consumenten. Niet zelden omdat hun nieuwe aanwinst was verpakt in een idioot grote doos met veel te veel (milieu-onvriendelijk) vulmateriaal. Klanten ergeren zich nou eenmaal groen en geel dat zij met zoveel afval zitten…

Kies daarom voor slimme verpakkingen, waardoor je niet alleen materiaal en dus kosten bespaart, maar waardoor je vooral de ervaring en beleving van jouw klant een positieve impuls kunt geven en het koopproces tot een goed einde brengt.

 

Waar moet je op letten bij het inpakken en verzenden?

Neem allereerst de tijd om voor iedere bestelling de juiste doos en de juiste vulling te kiezen.
Dat kan best betekenen dat je een aantal verschillende verpakkingsmaterialen op voorraad moet hebben, maar zoals hierboven gezegd, je kunt er bij je klant punten mee scoren. Bovendien laat je zien dat jij de puntjes op de i zet.

De slimste verpakking sluit zo goed als naadloos aan op de ingepakte inhoud van het pakket zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en de beschermingsgraad. Hoe beter de verpakking aansluit, hoe minder vulling je nodig hebt. En zo maak je meteen korte metten met die verpakte lucht, waar consumenten zo’n hekel aan hebben.

Wat dat vulmateriaal betreft: je scoort bij veel klanten als je kiest voor milieuvriendelijke opvulmaterialen.

Denk bijvoorbeeld aan antistatische en stofvrije bio chips. De dimensionale stabiliteit en het schokdempende vermogen van deze chips stellen de inhoud van je pakket veilig. Deze afbreekbare chips zijn gemaakt van maïzena en zijn volledig composteerbaar zonder residu, waardoor dit product een milieubewuste keuze is. De chips zijn bovendien 100% recyclebaar en kunnen steeds opnieuw worden gebruikt.

Maar soms kun je met chips gewoonweg niet uit de voeten en heb je iets anders nodig. Er zijn allerlei soorten vulmateriaal verkrijgbaar, zoals luchtkussenfolie, papier, schuimfolie of golfkarton, waarmee je jouw producten veilig kunt inpakken en verzenden. 

Wil je dat een product niet kreukt of beschadigd tijdens het transport, dan kun je het eerst inwikkelen in zijdepapier.

Let op: voor breekbare spullen biedt zijdepapier niet genoeg bescherming. We raden je aan om luchtkussenfolie te gebruiken om breekbare artikelen extra goed te beschermen. 

Wil je meer producten samen in één zakje verpakken, dan is gripseal (ook wel gripszakjes genoemd) ideaal; dit zijn transparante, hersluitbare kunststof zakjes in verschillende formaten, voorzien van meestal drie schrijfvlakken. Alles wat bij elkaar hoort, bied je aan in 1 zakje.

Niet vergeten: als je gaat inpakken heb je natuurlijk altijd genoeg plakband of tape nodig en een of meer scherpe scharen!


En dan de verzenddoos of transportverpakking.
Welk type verzendverpakking heb je nodig voor jouw producten?

Passen alle artikelen in één en dezelfde doos of heb je verschillende maten nodig?
Zijn verzendenveloppen wellicht een alternatief voor een doos?
Moeten de verzenddozen door de brievenbus passen?
Verstuur je waardevolle spullen die niet mogen beschadigen?
Of wil je werk van je inpakkers en bezorgers zo gemakkelijk mogelijk maken?

Als je spullen zelf moet transporten of per post of koerier moet versturen, dan is het zaak dat je in de juiste transportverpakking kiest. Hiermee bedoelen we een doos, envelop of koker, waarin het product goed is beschermd tijdens de reis en onbeschadigd op de plaats van bestemming aankomt.

Is je te verzenden artikel breekbaar, kies dan voor een extra stevige verpakking. 
#Tip: plak een sticker ‘fragile’ op je pakket om iedereen tijdens het transport er nog eens extra op te attenderen, dat de spullen in dit pakje breekbaar zijn of tape hiermee het hele pakket dicht.

Je kunt voor de verpakking kiezen uit:

 

Tot slot nog een keer: vulmateriaal is onmisbaar als de spullen niet exact in de door jou gekozen verpakking passen. Hiermee vul je het pakket helemaal op, zodat er tijdens het transport niets gaat schuiven. Bovendien is het vulmateriaal een extra bescherming voor kwetsbare spullen. 

#Tip: Snippers en stroken uit de opvangbak van je papiervernietiger zijn ook een prima opvulmateriaal.