De zitziekte: dit is de enige oplossing

dinsdag 27/02/18

Zittend werken is levensgevaarlijk, daar is iedereen het over eens. Staand werken is weliswaar hip, maar dat alléén is ook niet de oplossing. Wat dan wel? Ontdek in deze blog het enige antwoord op de zitziekte.


In een eerdere blog wezen wij al op de gevaren van de hele dag zittend werken.

En wij roepen niet voor niets al jaren dat je op kantoor meer moet bewegen. Bijvoorbeeld door vaker staand te vergaderen.

Ook zijn wij een groot voorstander van het zit-sta bureau, zodat je zittend en staand werken kunt afwisselen. Maar dat laatste alleen is niet de oplossing…

 

Nog even ter opfrissing:

  • Lange tijd achter elkaar zitten, is het nieuwe roken. Met andere woorden: heel erg slecht voor je lijf. 
  • Het te lange tijd aan één stuk door zitten, compenseer je niet door een paar keer per week ’s avonds te sporten.
  • Veel zitten verhoogt de kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden.
  • Langdurig stilzitten belemmert de doorbloeding en stagneert de stofwisseling.
  • Veel zitten vergroot de kans op overgewicht, depressie, kanker en rugklachten.
  • Wij Nederlanders zijn kampioen zitten: volgens cijfers van het RIVM en het CBS zitten Nederlandse werknemers (met zittend werk) ruim 11 uur per werkdag.


Staand werken

Zit-sta bureaus bestaan al een hele tijd, maar het waren vooral de übercoole bedrijven als Google en Facebook die het concept staand werken meteen in het beginstadium omarmden. Inmiddels is die trend overgewaaid naar Europa en is er een ware staand-werken-revolutie op gang gekomen. Zit-sta bureaus vliegen bij wijze van spreken als warme broodjes over de toonbank. Een prima ontwikkeling, want door afwisselend zittend en staand te werken, creëer je in ieder geval een actieve werkhouding.


De grote MAAR

Maar... ons lichaam is gemaakt om te bewegen, de hele dag door. Dus niet om lang te zitten, maar óók niet om lang te staan.

Staand werken brengt net zo goed gezondheidsrisico’s met zich mee als je het te lang doet (of nog erger: de hele dag), zo blijkt uit onderzoek van Cornell University Ergonomics.

Dus staand werken is niet het ultieme alternatief voor zittend werken.
Sterker nog, het voegt er in het ergste geval alleen problemen aan toe.

Wat dacht je bijvoorbeeld van pijn in je onderrug als je langer dan twee uur staat?
Volgens het eerder genoemde onderzoek moet je verder rekening houden met de volgende gevaren:

  • Staand werken is vermoeiender voor je lijf; het kost 20% meer energie dan zitten.
  • De druk op het bloedvatenstelsel wordt enorm vergroot als je staat. Dit is niet ongevaarlijk (understatement!) voor mensen met hartklachten. Bovendien loop je hierdoor meer kans op spataderen.
  • Als je staat, is je fijne motoriek minder verfijnd dan wanneer je zit.
  • En staand werken betekent een grotere belasting van de bloedsomloop in je benen en voeten.

Aan de andere kant: staand werken heeft wel voordelen voor je productiviteit.
Maar dat moet natuurlijk weer niet ten koste gaan van je (onder)rug.

Bepalend is dus de dosering. 

Daarnaast stem je je houding (zitten of staan) af op je activiteit:

  • Wil je creatief brainstormen, moet je iets lezen of overleggen met collega's, ga lekker even staan.
  • Moet je aan je computer werken, ga dan weer zitten.

Beperk de tijd in één houding en wissel staan en zitten met grote regelmaat af (dan is het overigens wel zo handig om een elektrisch in hoogte verstelbaar zit-sta bureau te hebben... aan de andere kant, als je steeds je bureau met eigen spierkracht in hoogte moet verstellen, heb je meteen weer even wat beweging...). 


Dé oplossing: tussendoor consequent bewegen!

Volgens Cornell University Ergonomics luidt de oplossing als volgt:

Ga zitten om aan je computer te werken.
Na 20 minuten, ga je 8 minuten staan(d werken) en daarna ga je 2 minuten bewegen.

Bewegen is dé oplossing. Consequent ieder half uur even bewegen is de énige manier om gezond te werken. Dus om de 20-30 minuten opstaan, bewegen, van houding veranderen. Dit is belangrijk om de bloedcirculatie te activeren.

Je mag gerust wat oefeningen doen (hier een paar tips), maar dat is geen must. Gewoon al even wat rondlopen is al genoeg.

De grootste uitdaging voor jou is om hier een nieuwe goede gewoonte van te maken. De allersimpelste oplossing: zet een wekker!

Iedereen heeft een smartphone met een wekker; laat die iedere 20 minuten decent afgaan. Maar hoe subtiel jouw wekkergeluidje ook is, als al je collega’s dit doen en iedereen heeft een ander tijdschema, dan kun je je de kakafonie op de werkvloer wellicht al voorstellen… Een goed alternatief is deze gratis TomatoTimer op je computer.

Wij wensen je heel veel succes en regelmatige beweging terwijl je werkt!


P.S.1 Als projectinrichter kunnen wij het natuurlijk niet nalaten om er tot slot nog even op te wijzen dat de keuze van je bureaustoel natuurlijk ook waanzinnig belangrijk is als je een zittend beroep hebt.
 

P.S.2 De designkruk UPis1 van Interstuhl is ook een prima alternatief (naast je bureaustoel) om meer bewegend te werken en actief te zitten. 

 

 

 

 

0 Vergelijken

Bezig met laden, een ogenblik geduld a.u.b.
Bezig met laden, een ogenblik geduld a.u.b.

×
×