0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
5 tips voor een stressvrije werkplek
06 feb 2020

5 tips voor een stressvrije werkplek

Is jouw werkplek (soms) een bron van stress? Met deze 5 praktische tips breng je hier snel verandering in: stap voor stap naar een stressvrije werkplek.

Erger jij je ieder keer mateloos aan de telefoongesprekken van je collaga(‘s) terwijl jij zit te werken?
Haat je het om de hele dag in tl-licht te zitten en krijg je daar knallende hoofdpijn van?
Word je knettergek van je langzame computer?
Krijg je de kriebels van alle stapels papieren op je bureau?

Dit soort frustraties en irritaties zorgen voor stress en dat komt je humeur en je prestaties niet ten goede.


Is jouw werkplek (soms) ook een bron van stress?
Met deze 5 praktische tips creëer je stap voor stap een stressvrije werkplek:

 

1. Pimp je werkplek met persoonlijke spullen

Verzamel wat persoonlijke spullen waar je blij van wordt om je werkplek te pimpen. Bijvoorbeeld:

  • foto’s van mensen die je dierbaar zijn
  • of van momenten waar je vrolijke herinneringen aan hebt,
  • bijzondere accessoires die je mooi vindt,
  • een knutselwerkje van je zoon of dochter
  • of tekeningen van de kids aan de muur of op het prikbord.

Deze personal touch zorgt voor een vertrouwd en veilig gevoel.  

 

 

2. Zet planten in je kantoor

Je doet jezelf een groot plezier met een paar planten in je kantoor.
Het fleurt je werkplek niet alleen op, het zien van de planten zorgt er namelijk voor dat je minder snel in de stress schiet.

Bovendien wordt beweerd dat je productiever en creatiever bent als je omringd bent door planten en dat je je beter kunt concentreren.

Ook niet onbelangrijk: planten zorgen voor een betere kwaliteit van de lucht in je kantoor.
 

 


3. Get used to it!

Dit klinkt als een dooddoener, maar het is wel waar: leer omgaan met alle akoestische afleidingen waar je niets aan kunt veranderen.
Als je iets niet kunt veranderen, dan heeft het ook totaal geen zin om daar energie in te steken; dat is verspilde moeite.

Je kunt je eeuwig blijven ergeren over de koffiebonenmalende espressomachine bij jou om de hoek, maar heeft dat zin?
Same story als het gaat om het geluid van de copier of de printer.
En het straatgeluid dat zelfs door de dichte ramen tot binnen te horen is, kun je ook niet beïnvloeden.

Dus: get used to it.

Als je het voor elkaar krijgt om te gaan met dit soort afleidingen, dan kun je de mate van stress daardoor aanzienlijk reduceren.

(Lees hier meer over hoe en waarom je in de stress schiet door slechte akoestiek).

 

 

4. Mess equals stress; reduce it

Deze vlieger gaat uiteraard niet voor iedereen op, maar voor de meeste mensen geldt dat het moeilijk is om je goed te kunnen concentreren als je bureau is bedolven onder torenhoge paperassen. Dit geldt ook voor een overvolle mailbox met ongelezen berichten.

De kans is groot dat je ergens in je achterhoofd steeds dat stemmetje hoort dat vraagt: heb je geen belangrijke mail over het hoofd gezien?
Dit zorgt voor onnodige onrust (spreek: stress).

Bedenk een voor jou gemakkelijk en efficiënt systeem om je werkplek en je werk te organiseren.
Een (laden)kast om je documenten logisch en uit het zicht op te bergen, schept rust.

Zorg er wel voor dat je alles altijd makkelijk kunt terugvinden.
Hetzelfde geldt voor je digitale documenten.
 

 


5. Experimenteer met kleur

Je hebt er mogelijk nog nooit bij stilgestaan, maar zaken als slechte verlichting, ‘verkeerde’ kleuren en slechtwerkend kantoormeubilair kunnen onbewust stress veroorzaken.

Zorg daarom in ieder geval voor goed meubilair en experimenteer eens met kleuren, bijvoorbeeld op de muur. Blauw en groen staan bekend om hun rustgevende werking, terwijl geel je hersenen activeert en aanzet tot werken. Je kunt ook kiezen voor leuke accessoires in jouw favoriete kleuren.
 

 

Bonustip: relax!

Je zult misschien nooit alle stress-veroorzakende factoren op je werkplek kunnen elimineren, maar wat je wel kunt doen, is relax-momentjes inbouwen als je onder druk staat.

Als je er niemand mee afleidt, luister dan naar muziek en doe wat rek- en strekoefeningen of maak een ommetje. Even een half uurtje naar buiten doet wonderen. Dit soort ontspanningsoefeningen moeten eigenlijk een vast onderdeel van je werkdag zijn, ook als je niet gespannen bent!


Veel succes met onze tips!