Ga naar de hoofdinhoud Ga naar de zoekopdracht Ga naar de hoofdnavigatie

Wat mag wel en niet aan je gevel om zichtbaar te maken wie er in het pand zit?

Publicatiedatum: 1 aug. 2025 10:00:00

Wat mag wel en niet aan je gevel om zichtbaar te maken wie er in het pand zit?

Wil je als bedrijf goed zichtbaar zijn voor voorbijgangers en bezoekers? Dan is de uitstraling van je gevel cruciaal. Maar zomaar je bedrijfsnaam of logo op de gevel aanbrengen, dat mag niet altijd zomaar. In deze blog lees je wat volgens de Nederlandse wetgeving wel en niet is toegestaan qua gevelreclame, wat de verschillen zijn bij gedeelde panden én hoe je als ondernemer toch optimaal zichtbaar blijft, zonder de regels te overtreden (In België gelden deels andere regels, zie onderaan).

Gevelreclame bij een eigen pand: wat mag?

Voorbeeld gemeente Utrecht

Als je een pand volledig zelf gebruikt en dus geen ruimtes deelt met andere bedrijven, heb je relatief veel vrijheid. Toch zijn er regels:

  • Omgevingsvergunning
    Voor bijna alle vormen van reclame-uitingen aan de buitenkant van een gebouw is in Nederland een omgevingsvergunning vereist. Dit geldt bijvoorbeeld voor lichtbakken, spandoeken, vlaggenmasten en andere objecten die aan de gevel worden bevestigd.
  • Welstandseisen
    Gemeenten hanteren vaak welstandsnota’s waarin staat wat esthetisch acceptabel is. Een felle LED-lichtreclame in een historisch pand? Grote kans dat je dat niet zomaar mag.
  • Reclamebelasting
    Sommige gemeenten heffen belasting op gevelreclame. Houd hier rekening mee bij je budgettering.
  • Locatie gebonden beperkingen
    In binnensteden, beschermde stadsgezichten of natuurgebieden gelden vaak strengere regels.

Niet toegestaan zonder vergunning:

  • Grote reclamepanelen aanbrengen zonder toestemming van de gemeente.
  • Belemmering van uitzicht of verkeersveiligheid door je gevelreclame.
  • Gebruik van knipperende of bewegende verlichting (tenzij specifiek toegestaan).

Wel toegestaan (mits binnen de regels):

  • Naamsvermelding in stijl van het pand (bijvoorbeeld een messing naamplaatje bij een monumentaal gebouw).
  • Kleine raamstickers of deurbelettering zonder reclame-uitstraling (let op: check de precieze grenswaarden bij jouw gemeente).

Gevelreclame bij gedeeld pand: extra regels

De regels worden strenger wanneer je je pand deelt met andere bedrijven, zoals in een bedrijfsverzamelgebouw of kantoorpand:

  • Reglement van het gebouw
    Vaak zijn er afspraken of restricties in het huurcontract of gebruikersreglement. Denk aan uniforme bewegwijzering of gezamenlijke lichtbakken.
  • Vergunningen via VvE of verhuurder
    Je moet niet alleen rekening houden met de gemeente, maar ook met de goedkeuring van de verhuurder of VvE.
  • Gelijkwaardigheid
    Gemeenten vinden het belangrijk dat bedrijven in één pand gelijke kansen krijgen op zichtbaarheid. Een van de huurders bevoordelen met een extra groot logo op de gevel wordt vaak geweigerd.

(In België is er geen landelijke vergunningplicht, maar gemeentes hanteren wel een meldingsplicht of stedenbouwkundige vergunning voor gevelreclame. De regels zijn vaak minder strikt buiten stedelijke gebieden.)

Mag je je pand in opvallende kleuren schilderen?

Het schilderen van een pand in opvallende kleuren, denk aan fel oranje, knalroze of een uitgesproken patroon, zoals je huisstijl, lijkt misschien een slimme manier om op te vallen, maar ook hier gelden duidelijke regels. In Nederland moet je voor het wijzigen van het uiterlijk van een gebouw soms een omgevingsvergunning aanvragen, zeker als het gaat om het schilderen van een gevel in een kleur die sterk afwijkt van het bestaande straatbeeld. Dit geldt vooral bij monumentale panden, beschermde stadsgezichten of als de kleurkeuze als 'strijdig met redelijke eisen van welstand' wordt gezien. Gemeenten hanteren hiervoor vaak kleurkaarten of welstandsnota’s. Let op: ook bij huurpanden of gedeelde gebouwen is schriftelijke toestemming van de verhuurder of VvE meestal vereist (In België zijn deze regels doorgaans minder strikt, tenzij het gaat om beschermde gebouwen of stedelijke renovatiezones).

Alternatieven om zichtbaar te zijn zonder regels te overtreden

Wil je toch goed zichtbaar zijn zonder juridische rompslomp? Overweeg dan:

  • Raamfolie aan de binnenzijde: Vaak vergunningsvrij en toch opvallend.
  • Binnen reclame dicht bij de gevel: Denk aan lichtreclame net achter de vitrine.
  • Verwijzingsborden op terrein of gevelsysteem: In samenspraak met verhuurder of gemeente.
  • Digitale reclame via locatie-gebaseerde platforms als aanvulling op fysieke zichtbaarheid.
  • Vlaggen op binnenwanden die van buiten zichtbaar zijn.

ITC Furniture helpt bij jouw zichtbaarheid én inrichting

Bij ITC Furniture, onderdeel van KantoorArtikelen.nl, weten we hoe belangrijk zichtbaarheid én inrichting zijn voor je bedrijfsimago. Wij leveren niet alleen kantoorartikelen tegen eerlijke, transparante prijzen via onze webshop op basis van het fair pricing principe, maar we gaan veel verder dan dat:

  • Wij denken met je mee over inrichting, routing en zichtbaarheid: Of je nu net gestart bent, je kantoor vernieuwt of in een gedeeld pand zit.
  • Volledige projectinrichting van werkplekken, vergaderruimtes, ontvangstruimtes en meer.
  • Van interieuradvies tot levering en montage; alles onder één dak.
  • Eén platform voor alles: van whiteboards en bureaustoelen tot designmeubilair en bewegwijzering.

Zoek jij een partner die begrijpt hoe je professioneel, wettelijk correct én zichtbaar voor de dag komt? Ontdek dan hoe ITC Furniture je kan helpen bij het inrichten én profileren van je werkplek.

Neem vrijblijvend contact op: +31 (0)45 – 522 93 11 of vul onderstaand formulier in, dan nemen wij contact op met de juiste persoon:

Contact
Velden gemarkeerd met asterisks (*) zijn verplicht.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.
Privacy*
Product Devices Show confirm dialog