Toggl, superhandige app voor je urenadministratie

Publicatiedatum: 26 mei 2022 15:10:12

Toggl, superhandige app voor je urenadministratie


Als je iedere dag je uren moet bijhouden, dan doe je dit misschien nog Excel. Meestal een tijdrovende klus. Er bestaat een leuk en vooral goed real-time alternatief voor je urenadministratie: Toggl.

Toggl is een gratis webbased applicatie, waarmee je gemakkelijk kunt bijhouden hoeveel tijd je aan al je werkzaamheden besteedt. En dat op de seconde. Ook te gebruiken door iedereen die samen aan eenzelfde project werkt in teamverband.

Voor wie is Toggl interessant?
Toggl is interessant voor iedereen die werkt en faktureert op basis van uren. Maar ook voor ondernemers die inzicht willen hebben in hoeveel uren er aan specifieke projecten en klanten worden besteed. Het is dus een applicatie die zowel handig is voor ondernemers, als ook voor ZZP’ers en teams, waarin verschillende mensen samenwerken aan één project.

Toggl, hoe werkt het?
Je maakt als allereerste een gratis account aan op Toggl. De basisversie kost niets, voor het Pro-Account betaal je 5 dollar per persoon per maand. In principe kun je meteen beginnen als je een account hebt aangemaakt of bent ingelogd. Je activeert de timer door op de grote groene knop rechts bovenin te klikken (niet te missen!). Je vult in wat je aan het doen bent en koppelt dit aan het bijbehorende project voor een specifieke klant. Dit kun je overigens ook op een later moment doen. Achteraf wijzigingen hierin aanbrengen kan namelijk ook.

Het handigst is het om na aanmelding vanuit de webbased tool te beginnen met het invoeren van projecten en klanten waar je op dit moment aan werkt. Dan ben je meteen helemaal klaar om je tijd goed bij te houden. Je selecteert het project waar je voor aan de slag gaat, vult in wat je gaat doen en klikt op start en de teller begint te lopen. Heb je al eerder aan een taak gewerkt en je gaat daar op een later tijdstip mee verder, dan telt de teller door waar je de vorige keer bent gestopt. Geen extra rekenwerk meer!

Met één druk op de knop ‘Projects’ kun je per project zien hoeveel uur je wanneer aan afzonderlijke werkzaamheden hebt besteed. Onder ‘Reports’ krijg je een overzicht van alle gewerkte uren per project, medewerker(s), taak of tijdsperiode. Als je wilt, kun je opdrachtgevers ook toegang geven tot de online rapporten (alleen in de Pro-versie). Je kunt de gegevens ook als CVS- of PDF-file ter beschikking stellen.

Pluspunten van Toggl
Toggl is zeker een handige manier om je uren real-time te verantwoorden. Je krijgt hiermee een betere kijk op je tijdsbesteding. Je ziet in één oogopslag of je te veel of te weinig uren maakt voor een bepaald project of voor een specifieke opdrachtgever. Het scheelt je bovenal een hoop rekenwerk aan het einde van de maand als je fakturen moet maken. Bovendien helpt Toggl om in de toekomst een betere inschatting (en betere offertes) te maken, omdat je steeds beter weet hoeveel uur je nodig hebt voor bepaalde projecten.
 Met de mobiele app kun je bovendien onderweg makkelijk je uren in je smartphone bijhouden. Echte minpunten zijn er niet. Het enige is, dat het bijhouden van uren in je (persoonlijke) systeem moet zitten. Als je dit nog nooit hebt gedaan, dan is dat kwestie van wennen en vooral discipline om er een vaste gewoonte van te maken.

Loading...
neonlines-configurator.product-box.upload-text
Product Devices Show confirm dialog