0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Zonder stress op vakantie: 5 tips
06 feb 2020

Zonder stress op vakantie: 5 tips

Gaat het jou dit jaar lukken om zorgeloos de kantoordeur achter je dicht te trekken als je op vakantie gaat? Wij hebben 5 praktische tips voor je, zodat je deze zomer zonder stress op vakantie gaat en ook echt van je welverdiende break kunt genieten.

De zomervakantie staat voor de deur.
Waarschijnlijk verheug je je al weken op die lang geplande trip.
Maar vermoedelijk werk je je nu ook helemaal uit de naad om binnenkort te kunnen vertrekken....

Troost je, je bent niet de enige die harder buffelt dan ooit.

De meeste mensen draaien overuren om alles op tijd af te krijgen en vaak zelfs om alvast vooruit te werken.

Fout, fout, fout! De allereerste en misschien wel beste tip luidt dan ook:


1. Zeg op tijd nee!


Neem ruim voor je vakantie geen nieuwe (grote) opdrachten meer aan, die je niet op tijd kunt afronden.

Nee zeggen, is een kunst, maar uit onderzoek blijkt dat mensen die nee durven zeggen meer respect afdwingen bij opdrachtgevers en collega’s... 

Werk jezelf dus vooral niet over de kop vlak voor je vakantie.

Zorg ervoor dat je jouw taken en/of verantwoordelijkheden tijdens je vakantie overdraagt aan een of meer collega’s. De kans is groot dat zij het anders doen dan jij, maar leg je daarbij neer, dat is o.k.
Heb vertrouwen en realiseer je dat niemand onmisbaar is, ook jij niet.


2. Doe alsof je eerder weggaat


De laatste twee of drie werkdagen kruip je in de rol van de onzichtbare man; je doet alsof je al niet meer op kantoor bent.

Gebruik die dagen alleen om op te ruimen en de allerlaatste zaken af te ronden.

Nóg beter: neem de laatste dag voor je vakantie echt vrij.

Als je ontspannen de deur achter je dicht trekt op je werk, dan is de kans ook kleiner dat je op vakantie ziek wordt. Dat is namelijk een van de vervelende bijeffecten van stress: op het moment dat je rust neemt, stort je in.

Hoofdpijn, verkoudheid, je niet lekker voelen; het zijn bekende symptomen van wat ook wel de ‘vrijetijdsziekte’ wordt genoemd. Dit heeft te maken met de invloed van stress op je afweersysteem: acute stress wakkert in eerste instantie je afweer aan en onderdrukt ziekte. Maar zodra jij tot rust komt, is je afweersysteem niet meer in staat om ziekmakers af te stoten.

Zorg daarom voor een niet al te abrupte overgang van inspanning naar ontspanning!

Dat betekent vooral niet nog keihard werken voor vertrek, maar ook dat je op je vakantiebestemming beter niet meteen volledig in de non-actief modus gaat.
 

3. Trakteer jezelf op opstarttijd


Stel op je computer een out-of­-office-reply in als je op vakantie bent.

Vrijwel iedereen zet in deze boodschap dat hij of zij tot een bepaalde datum niet op kantoor is en vanaf wanneer ze e-mails weer beantwoorden. Je doet jezelf een groot plezier als je die datum van beantwoorden een paar dagen na je terugkeer plant. Dan hoef je niet meteen op dag 1 na de vakantie in je mailbox te duiken. Zo kun je een stuk relaxter starten.

Nog een tip: schakel je out-of-office-reply al een dag of twee vóórdat je vertrekt in. Dat geeft die laatste dagen ook meer rust.


4. Laat je werk écht thuis


Als je verslaafd bent aan de dagelijkse hectiek van je werk, dan is de kans groot dat je op dag 1 van je vakantie last krijgt van afkickverschijnselen.

Je raakt bijvoorbeeld snel geïrriteerd, heb last van een opgejaagd gevoel of een gevoel van doelloosheid. Je bent onrustig, omdat je bang bent dat het op het werk allemaal in het honderd loopt nu jij er niet bent.

Onze tip: laat het maar gewoon gebeuren en val anderen vooral niet lastig met jouw gevoel.

Als je de drang hebt iets te moeten doen, leef je dan uit op iets onschuldigs of ga voetballen met je kinderen.

Onderdruk boven alles de drang om op je smartphone, tablet of laptop je mails of social media te checken.

Bellen met de zaak is ook verboden. Gewoon niet doen. Als je eerlijk bent, kan bijna alles wachten tot jij weer terug bent.


5. Ga op (media)dieet 


Heb je al eens een mediadieet gevolgd?
Niets zo fijn als een tijdje helemaal afkicken van je behoefte aan nieuws en informatie.
Geen internet, geen televisie, geen kranten, helemaal niets.
Je zult merken dat je dan rust in je hoofd krijgt.

Lees een goed boek, besteed oprecht aandacht aan de mensen met wie je op vakantie bent, ben je bewust van de omgeving, geniet van het eten, speel met je kinderen, maak samen lange wandelingen of fietstochten.

Er is maar één ding belangrijk: maximaal genieten om weer helemaal op te laden.


Succes met onze tips en een fijne vakantie!
 

 


Foto 'out of office': Inbox Zero by hyperdashery via Flickr
Foto 'sorry, no internet today' gevonden via Generation Y
Overige beeld gevonden via Pixabay

Thema's