0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Waarom een rommelige werkplek juist goed is
06 feb 2020

Waarom een rommelige werkplek juist goed is

Is het een zooitje op en rond jouw werkplek? Dan ben je waarschijnlijk efficiënt, flexibel en creatief. Lees in deze blog het goede nieuws voor alle sloddervossen onder ons.

Word jij onrustig als je bureau een bende is?
Als je deze vraag met 'ja' beantwoordt, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet de troep zelf waarvan je in de stress schiet.

Weet je waarom je er wel zenuwachtig van wordt?
Omdat jij je schuldig voelt over die rotzooi en je er misschien zelfs voor schaamt.

Iedereen denkt namelijk van alles over moeten opruimen en rommel, maar daar klopt helemaal niets van. Althans, dat zeggen de auteurs van het boek Perfect Mess, the hidden benefits of disorder, wetenschaper Eric Abrahamson en onderzoeksjournalist David H. Freedman. 

Okay, af en toe je werkplek grondig onder handen nemen en puin ruimen, geeft een heerlijk gevoel. Maar mensen die dag in dag uit bezig zijn met opruimen en ordenen, mogen nu eens grondig achter hun horen krabben. Volgens Abrahamson en Freedman wordt hier namelijk veel te veel waarde aan gehecht, terwijl nog nooit iemand heeft onderzocht of dit serieuze voordelen oplevert.

Dus zijn ze zelf maar eens een aantal zaken gaan onderzoeken.
En zie hier, een van hun verblijdende conclusies:


Wie zoekt er langer naar zijn spullen? Pietje precies!


Een veelgehoorde bewering: Rommelige mensen zijn gemiddeld een uur per dag bezig met het terugvinden van dingen die ze kwijt zijn'. "Klinklare onzin", concluderen Abrahamson en Freedman. 

Weet je hoeveel tijd slordige mensen nodig hebben om hun spullen te vinden?
Negen minuten thuis en negen minuten op kantoor. 
Da’s best snel, vind je niet?  

Maar het wordt nog leuker:

Mensen die zichzelf erg netjes vinden, zijn juist veel méér tijd kwijt met het vinden van dingen.

Waarom?

Bijna iedereen is van nature rommelig aangelegd en het kost juist veel energie én tijd om kunstmatig bedachte opbergsystemen in stand te houden en om hierin steeds weer al je keurig opgeborgen spullen terug te vinden.

Dus hiermee hebben Abrahamson en Freedman de grootste fabel over orde en netheid meteen ontmaskerd.


De ACE-aanpak


Het is niet zo dat de schrijvers van Perfect Mess ervoor pleiten dat je voortaan altijd alles overal maar moet laten slingeren en Olympisch Goud voor de discipline ‘sloddervossen’ moet ambiëren, maar de neiging om alles steevast op orde te willen hebben, is volgens hen behoorlijk overdreven.

Zij beweren, dat een beetje chaos ervoor zorgt dat je meer in harmonie met het leven bent. Ze hebben zelfs een eigen drie stappenplan bedacht voor als je weer eens in de waan bent dat er moet worden opgeruimd. Doe er vooral je voordeel mee.


Stap 1Ah, relax: je bent al zo druk, druk druk. Een beetje rommel doet niemand kwaad.

Stap 2: Carve out time: maak bewust tijd vrij om op te ruimen.

Stap 3: Eject some stuff: gooi wat weg, maar overdrijf het ook weer niet.
 

Rommelige mensen zijn efficiënter, flexibeler en creatiever

Een ander interessant onderzoek bevestigt overigens dat er niets mis is met een beetje rommel.

Twee professoren aan de Harvard University wisten aan te tonen dat 
rommelige mensen vaak een efficiënt, intuïtief systeem van ordenen en prioriteiten stellen hebben.

Deze systemen ontstaan vanzelf, zonder erover na te denken.

Bijvoorbeeld: de belangrijkste documenten liggen altijd onder handbereik en de papieren die je veilig kunt vergeten, schuiven vanzelf naar de onderkant van de stapel.

Bovendien bleek uit dit onderzoek dat je een stuk flexibeler bent als je niet altijd alles vastlegt en voortdurend alles tot in de puntjes organiseert.

Rommel is bovendien goed voor je creativiteit.
Goede ideeën ontstaan vaak als je wat aan het rommelen bent, bijvoorbeeld in stapeltjes papieren of bladen.

Rommel zorgt voor afleiding en die kan zorgen voor een doorbraak in je gedachten, doordat er onbewust allerlei verbindingen in je hersenen worden gelegd.

 

Dus: relax en maak je nooit meer druk over een beetje troep!

 

P.S. Vind je het toch fijn om een beetje orde in je chaos te scheppen? Hier lees je hoe je in 3 stappen een clean desk creëert.