0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Waarom de verticale muis een life-saver is
06 feb 2020

Waarom de verticale muis een life-saver is

Een computerleven zonder muis is ondenkbaar. Maar diezelfde muis kan een grote bron van ellende zijn; de spieren en pezen in je hand en pols kunnen overbelast raken. Met als gevolg zeurende pijn, tintelingen in je vingers of zelfs krachtverlies. De oplossing? Een ergonomische muis! Het liefst een verticale. Ontdek in deze blog waarom de verticale muis een life-saver is.

RSI. Die term kent iedereen wel. Repetitive Strain Injury is de verzamelnaam voor klachten aan de nek, schouders en bovenste ledematen. De oorzaak: overbelasting door herhalende bewegingen.

Werk jij veel aan je computer? Dan loop je de kans op overbelasting door het vele typen en muisgebruik.

Dit zorgt namelijk voor een dynamische en herhalende belasting van de kleine spieren: de onderarmspieren en de pezen in je hand en pols.

Als je deze kleine spieren intensief gebruikt, kun je ze dus overbelasten. En dat kan leiden tot pijnlijke klachten, zoals die zeurende pijn in je hand, tintelingen in je vingers of krachtverlies: RSI.

Dit soort overbelastingsklachten kun je voorkomen door je normale muis zo snel mogelijk in te ruilen voor een goede ergonomische muis.

 


Wat is de beste ergonomische muis?

Wat betreft ergonomie wint de verticale muis het van alle andere soorten muizen.
De grootste veroorzakers van RSI (het draaien en optillen van de hand en bewegingen vanuit de pols) worden door het gebruik van een verticale muis allemaal weggenomen.

Een ander voordeel: je bent snel gewend aan het gebruik van een verticale muis.
Dus ook al is je huidige muis nog zó vertrouwd, ruil ‘m vandaag nog in voor een verticale muis. Het is een stuk gezonder voor je!

 



 

Waarom je beter afscheid kunt nemen van een normale muis

Als je nog steeds een gewone ‘ouderwetse’ muis gebruikt, staan je hand en pols in een onnatuurlijk stand.

Je maakt ongemerkt kleine belastende bewegingen vanuit je pols en dit kan snel tot overbelasting en alle bijbehorende klachten leiden.

Daarom is het slim om over te stappen op een ergonomische muis die is ingericht om je op een natuurlijke manier gezond te laten muizen. Oók als je nog geen (RSI-)klachten hebt!


Natuurlijk muizen, zo doe je dat

Met een verticale muis loop je het minste risico op belastende bewegingen en overbelasting, want de muis biedt alles wat nodig is om op een natuurlijke manier te muizen:

  • Je onderarm wordt in een natuurlijke stand geplaatst, zodat je je onderarm niet meer hoeft te draaien.
  • De ontspannen verticale stand van je hand is veel natuurlijker dan de liggende stand op een normale muis met als grote voordeel dat het niet meer mogelijk is om de muis vanuit je pols aan te sturen.
  • Door de vorm en de grotere hoek beweeg je de verticale muis automatisch veel meer vanuit je hele arm in plaats vanuit je pols, zodat de doorbloeding wordt gestimuleerd.

Bijna iedere verticale muis helpt je dus om je grote armspieren te gebruiken in plaats van de kleine spieren en pezen. Daardoor minimaliseert de kans op overbelasting.


Wat óók helpt, is om iedere 10 minuten even een korte pauze van 30 seconden in te lassen. Haal je hand even van je muis en schud of stretch je hand en pols. Met deze frequente korte onderbrekingen kun je overbelasting op een simpele manier voorkomen.

Shop nu jouw verticale muis! Trouwens, goed om te weten: er bestaan ook speciale verticale muizen voor linkshandigen! 
 

Tot slot, zo gebruik je je muis op een gezonde manier:

  • Beweeg de muis vanuit de hele arm en niet vanuit de pols.
  • Houd de muis dicht bij je lichaam.
  • Ondersteun je onderarm tijdens het muizen.
  • Plaats de muis in het verlengde van je onderarm, zodat je de muist binnen schouderbreedte kunt bedienen.
  • Laat de muis los als ‘m even niet gebruikt.
  • Onderbreek je werkzaamheden regelmatig met korte pauzes.

 

 

Bron: R-Go Tools 

Thema's