0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Post-It oorlog in New York
06 feb 2020

Post-It oorlog in New York

Het is weer zover: een nieuwe Post-It oorlog, deze keer in en rond Canal Street in New York City. Het begon allemaal met een simpel “Hi” van plaknotities op het raam van een reclamebureau; deze actie leidde binnen twee weken tot een ware Post-It guerilla. In deze blog lees je hoe het zover kon komen.

Begin mei verscheen op de ramen van een kantoorgebouw in Lower Manhattan het simpele woordje ‘Hi’. Een medewerker van Harisson and Star was creatief aan de slag gegaan met Post-Its. De overburen, vooral de medewerkers van reclamebureau Havas Worldwide, voelden zich aangesproken en gingen aan de slag om een passend antwoord te bedenken. De eerste boodschappen en plaatjes verschenen op de ramen en dat werd van kwaad tot erger (in de positieve zin van het woord!): plaatjes van Marge en Maggie Simpson tot een giga Superman-logo en van een ode aan Prince (uiteraard helemaal in paarse Post-Its) tot teksten als “5pm yet?”. Binnen twee weken escaleerde dit tot een volwassen Post-It oorlog tussen de medewerkers van onder meer Havas Worldwide, Horizon Media, Cake Group, Biolumina, Harrison and Star en Getty Images.

3M hangt de vlag uit en trakteert
3M, de producent van Post-It, was natuurlijk dolblij met de guerilla en greep deze kans met beide handen aan: de oorlogvoerende bureaus werden bevoorraad met attaché koffers vol Post-Its, inclusief instructies voor het maken van de mooiste ‘pixel graphics’ met de plaknotities én een uitnodiging (eerder uitdaging) om hun buren eens en voor altijd te verslaan. Blijkbaar is dit de standaardprocedure van 3M zodra zij lucht krijgen van een Post-It concurrentie tussen naburige bedrijven. Dus mocht je zelf ooit zo'n oorlog willen ontketenen... :-)

Bureaumanagers dwingen staakt het uren af 
Wanneer komt een Post-It oorlog ten einde? In het geval van de plakplaatjes-guerilla in Canal Street heeft het management van de betrokken gebouwen de vredespijp in handen genomen. De kantoren aan beide zijden werden eind mei tot een staakt het vuren opgeroepen en verzocht de illustraties van de ramen te verwijderen. Havas Worldwide greep deze oproep aan om nog één keer goed te knallen: zij ontwierpen een spectaculair beeld van een hand die een microfoon laat vallen. Niet zomaar een plaatje, want dit Post-It ontwerp omvatte maar liefst zes etages. Een passend einde voor een actie waar alle deelnemers gegarandeerd heel veel plezier aan hebben beleefd en die 3M veel gratis publiciteit heeft opgeleverd.

 

Bron: New York Times
Beeld gevonden via Twitter en Instragram