0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Onzin over stress
06 feb 2020

Onzin over stress

Over stress valt veel te lezen en er wordt veel over gepraat, ook en vooral op het werk; je leest en hoort veel waarheden, maar helaas wordt er ook veel onzin over stress verkondigd. Hoogste tijd om een aantal stress-fabels te ontmaskeren. Vijf keer onzin over stress.

1. Stress hoort erbij en is normaal

Als je wordt achtervolgd door een grizzly beer ervaar je gezonde stress.

Ja, er bestaat een vorm van gezonde stress die je helpt te overleven in noodsituaties, bijvoorbeeld als je wordt achtervolgd door een grizzlybeer.

Maar stress op je werk is niet per se normaal en is zeker geen voorwaarde om beter te functioneren.

Stress betekent vooral dat je meer doet dan je aankunt en dat het je niet lukt om je werkzaamheden goed te organiseren en uit te voeren binnen de beschikbare tijd.

Als je denkt dat stress normaal is, dan maak je een grote fout en daarmee doe je jezelf geen goed en je werkgever ook niet; als je gestresst bent, werk je namelijk minder efficiënt en neem je minder goede beslissingen.

 

2. Te veel werken is altijd de oorzaak van stress

Absolute onzin!
Of je veel of weinig uren werkt doet er niet toe, essentieel is hoe jij je voelt als je aan het werk bent.

 

Het meisje op de foto zit achter haar laptop heeft een potlood tussen haar tanden; zij ervaart duidelijk stress.

Een baan van 20 uur kan meer stress opleveren dan wanneer je een 60-urige werkweek draait, bijvoorbeeld omdat:

  • je je niet lekker voelt bij de manier waarop je je werk doet,
  • omdat je steeds een opgejaagd gevoel hebt
  • of omdat je het je je niet gewaardeerd voelt.

 

 

3. Stress kun je alleen oplossen door minder te gaan werken

Helaas los je daar het probleem niet mee op.
Met minder of een tijdje niet werken pak je misschien wel acute symptomen aan, maar niet de onderliggende oorzaak van de werkstress en daar gaat het nu net om.

Werkstress wordt altijd veroorzaakt doordat je draagkracht (dat wat je aankunt) niet in balans is met je draaglast (dat wat er van je wordt gevraagd).

Je draagkracht wordt onder meer bepaald door persoonlijke eigenschappen.
Wat voor de een een uitdaging is, is voor de ander een enorme opgave die veel spanning met zich meebrengt.

Mensen met een of meer van volgende eigenschappen zijn in ieder geval kwetsbaarder voor stress:

  • groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • moeilijk nee kunnen zeggen
  • streven naar waardering van anderen
  • perfectionisme
  • veel van jezelf eisen
  • slecht kunnen uiten van gevoelens
  • pessimisme
  • onzekerheid over eigen prestaties
  • ambitieus, prestatiegericht, competitiegericht
  • niet niets kunnen doen
  • multitasken; vaak twee of meer dingen tegelijk doen
  • gehaastheid

 

Trouwens, ook een ongezonde leef- en werkstijl kunnen je draagkracht verminderen. Denk aan:

Je weerstand vermindert daardoor en je wordt vatbaarder voor de gevolgen van stress.

 

 

4. Mensen die last hebben van stress en opbranden zijn ‘doetjes’

Dit is echt een groot vooroordeel en niets, maar dan ook niets is minder waar!

Juist degenen met een groot doorzettingsvermogen dreigen als eerste af te branden; het zijn met name de keiharde werkers die hun eigen grenzen onvoldoende of niet bewaken, waardoor hun balans tussen draagkracht en draaglast ernstig verstoord raakt.

 

 

5. Stress kun je alleen oplossen door meer te gaan werken

Nee, meer werken lost de stress ook niet op.

Soms moet je even een tandje hoger, omdat je tegen een deadline aanloopt, maar voor je het weet wordt dit soort ‘pieken’ standaard.
Het logische gevolg is dat je continu het gevoel hebt achter te lopen met je werk. Het is nu juist dit gevoel dat zorgt voor stress.

 

 

Hoe los je dit op?

Je moet je goed voelen over je werk,
je niet druk maken over wat je nog niet af hebt
en accepteren dat er altijd wel iets ligt dat nog moet worden gedaan.


Concentreer je alleen op datgene waar je op dit moment mee bezig bent en laat je absoluut niet gek maken door je eigen gedachtes over wat je nog allemaal moet doen.
En neem regelmatig een pauze om even heel bewust adem te halen en wat te bewegen; creëer rust in je hoofd om je op je volgende taak te focussen.

 

Leestip: 4 Gezonde tussendoortjes tegen stress

 

 

 

 

Thema's