0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Netwerken, hoe werkt dat?
06 feb 2020

Netwerken, hoe werkt dat?

Wat is het idee achter netwerken en hoe pak je dit slim aan? Lees in deze blog onze 13 tips om gemakkelijk en met (meer) plezier te netwerken.

Netwerkbijeenkomsten; er gaat bijna geen week voorbij zonder dat er een uitnodiging in je mailbox landt.
De een kan niet wachten op de volgende bijeenkomst, de ander krijgt al de kriebels bij de gedachte aan netwerken alleen al.
Wat is nu eigenlijk het idee achter netwerken en hoe pak je dit slim aan? 

 

Plezier in willen delen!

Zakelijk netwerken betekent allereerst dat je graag deelt. En dat je het leuk vindt om nieuwe mensen en ‘oude’ bekenden te ontmoeten.
Oprechte interesse in andere mensen en hun werk; dát is de kern waar het bij netwerken om gaat.
Heb je een netwerk, groot of klein, dan kun je een beroep doen op deze mensen om dingen (zaken) geregeld te krijgen en om hulp te vragen.
De grootste gemene deler van een netwerk is dat de mensen elkaar weten te vinden als dat nodig is. En dat ze elkaar opdrachten gunnen.
 

Netwerken gaat over het opbouwen van duurzame relaties, die linksom of rechtsom wederzijds voordeel opleveren.

 

13 Praktische tips om makkelijker en succesvoller te netwerken


1. Een inkoppertje, maar niet onbelangrijk: blijf ontspannen en vooral jezelf.


2. Sta rechtop; hiermee straal je een open en zelfverzekerde houding uit.


3. Voorkom dat je moet jongleren met kopjes en borden (hoewel je daarmee waarschijnlijk wel meteen een onuitwisbare indruk achterlaat); toch beter als je je rechterhand vrijhoudt voor het schudden van handen.


4. Zorg dat je niet de hele tijd alleen maar zelf aan het woord bent; luister attent naar je gesprekpartner en stel vragen om meer te weten te komen over hem of haar en zijn of haar werk.


5. Stel creatieve vragen en niet alleen ‘Wat doe jij?’. Je kunt het ook zo formuleren: ‘Welke problemen los jij op voor je klanten of welke dromen vervul jij?’. Of vraag bijvoorbeeld eens: ‘Wat is jouw grootste uitdaging op dit moment?’ Afhankelijk van het antwoord kun je kijken of je je gesprekspartner ergens mee kunt helpen of op een idee kunt brengen.


6. Ben je in gesprek, richt je dan 100% op je gesprekspartner. Het getuigt niet van respect als je over of langs iemand kijkt. Heb je geen zin om verder te praten, dan mag je het gesprek best beleefd afronden en iemand anders opzoeken.


7. Ben jij in gesprek met iemand en er komt een derde bij staan, betrek hem of haar dan meteen bij het gesprek, zodat hij of zij zich geen indringer of buitenstaander voelt.


8. Neem het initiatief om mensen aan elkaar voor te stellen. Mensen die niet zo makkelijk zomaar met iemand een gesprek aanknopen, zullen je dankbaar zijn.


9. Vind je het lastig om zomaar op iemand af te stappen, zoek dan iemand op die eruit ziet zoals jij je voelt. Diegene zal naar alle waarschijnlijkheid blij zijn dat jij eerlijk bent en hem of haar misschien zelfs op z’n gemak stelt; de bijeenkomst wordt dan meteen een stuk leuker voor jullie allebei.


10. Eerst geven, dan ontvangen. Als je twee mensen uit jouw netwerk met elkaar kunt verbinden en zij komen tot een samenwerking, dan is dit waardevoller dan wanneer je jezelf probeert te verkopen. Mensen willen graag iets terugdoen, dus jouw kans komt nog wel!


11. Als je zelf aan het woord bent, laat dan zien wat je passie is; ben bezield.


12. Vraag als afsluiting van het gesprek of je gesprekspartner wil linken op LinkedIn en zo ja, om het visitekaartje voor het e-mailadres. Stuur de uitnodiging om te linken nog diezelfde dag!


13. Tot slot: heb je iemand iets beloofd, kom die belofte dan ook echt na en laat snel van je horen. Kun je iets niet waarmaken, ben daar dan eerlijk over.

 

Tot slot een waarschuwing: als je alleen maar naar netwerkbijeenkomsten gaat om zakelijk te scoren, dan is de kans groot dat je teleurgesteld wordt.
Als je namelijk de indruk wekt alleen maar te willen verkopen, dan schrik je mensen af.
Er zullen genoeg mensen zijn die zaken willen doen, maar als ze het gevoel krijgen dat jij jouw diensten of producten wilt opdringen, dan wordt dat vaak als vervelend ervaren. Je schrikt mensen af of jaagt ze zelfs tegen je in het harnas.
Dus draai het om: netwerk om een ander te helpen. Bied juist belangeloos jouw hulp of advies aan. Dit schept namelijk wel kansen.