0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
Hoeveel tijd verspil jij op kantoor?
06 feb 2020

Hoeveel tijd verspil jij op kantoor?

Ga jij iedere dag met een voldaan gevoel naar huis na je werk? Hopelijk wel, maar mocht dat niet zo zijn, dan trap jij misschien wel in één of meer van deze drie grootste tijdverspillende valkuilen.

Er zijn van die dagen, dat je maar de helft gedaan krijgt van wat je je had voorgenomen. Frustrerend!

Maar wij hebben goed nieuws voor je: dit heeft namelijk niet altijd te maken met de hoeveelheid werk die er op je bordje ligt, maar veel meer met de manier waarop jij ermee omgaat.

Er bestaan tijdverspillende valkuilen, waar bijna niemand aan ontkomt. Julie Morgenstern schrijft hierover in haar boek ‘Hoe haal ik het beste uit mijn werk’. Volgens haar zijn dit de 3 grootste tijdverspillers op kantoor:

1. Voor je uitschuiven

Ken je dat, die ene taak waar je maar tegenaan blijft hikken; die maar niet van je to do-lijst wil verdwijnen. Eindeloos blijf je dit voor je uitschuiven. Niet zelden uit angst of onzekerheid en níet omdat je er geen tijd voor hebt. En dus verzin je allerlei andere activiteiten (je mails checken, je bureau opruimen, koffie halen, vliegtuigjes vouwen) om maar niet aan die gevreesde taak te hoeven beginnen. Hoe los je dit op?

Tip: doe ’s ochtends als allereerste dát waar je het meeste tegenop ziet. Zodra je dit punt kunt afvinken, zul je ontzettend opgelucht zijn en kun je de rest van je tijd ook zinnig en effectief besteden.

2. Perfectionisme doet je de das om

Perfectionisme heeft zeker z’n voordelen, maar je streven naar perfectie kan ook een verlammende werking hebben. Opdrachten kosten je daardoor veel meer tijd dan eigenlijk nodig is. Bovendien kan perfectionisme zorgen voor onnodige stress met alles risico’s van dien.

3. Onderbrekingen

En weer landt er ‘uit het niets’ een nieuw verzoek of een nieuwe opdracht op jouw bureau. Wat nu? Laat je meteen alles uit je handen vallen? Neem je deze ongeplande opdracht aan met de mededeling dat je er op een later moment mee aan de slag gaat? Of wijs je het af? Omgaan met dit soort onderbrekingen vraagt om een duidelijke strategie, ben je daarvan bewust (anders betaal jij de prijs!).

 

Denk eens na wat jouw grootste tijdverspillers zijn. Als je merkt dat je weer aan het uitstellen bent of als je meteen ingaat op ieder verzoek of iedere vraag van een collega, vraag je dan af waarom je dit doet. Of het echt belangrijk is dat je dit nu doet, wat het jou oplevert en wat het risico is. Als je hier steeds bewust bij stil staat, dan zul je steeds beter leren om met deze valkuilen om te gaan. En steeds vaker op tijd en met een goed gevoel naar huis gaan.

Het is de moeite waard om te proberen, vind je niet?

#LeukerWerken