0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
De juiste werkhouding; zo voorkom je pijn in je lijf
06 feb 2020

De juiste werkhouding; zo voorkom je pijn in je lijf

Als je je hoofd voorzichtig van links naar rechts draait, hoor je het dan kraken in je nek? Als je na een tijdje zitten abrupt opstaat, voel je dan steken in je onderrug? Wellicht is er iets mis met je werkhouding! Waar moet je op letten om pijn in je nek, rug, armen en polsen te voorkomen? Lees hier onze 3 tips voor de juiste werkhouding.

De juiste werkhouding, wat is dat nou precies?

Dit heeft met een aantal dingen te maken. De belangrijkste zijn:

• de juiste instelling van je bureaustoel,

• de hoogte van je bureau

• en de afstand tot je beeldscherm.

 

Tip: terwijl je dit leest, let dan eens heel goed op je houding. Hoe zit jij er nu bij en wat klopt er allemaal niet?


1. Zo stel je je bureaustoel goed in

Al heb je de beste bureaustoel van de wereld, als je ‘m niet goed instelt, heb je er helemaal niets aan!
Waar moet je op letten als je je bureaustoel instelt?

 

• Allereerst de hoogte van de stoel: je voeten moeten ontspannen op de grond kunnen rusten, terwijl je bovenbenen horizontaal op het zitvlak rusten.
De hoek tussen je boven- en onderbenen is dus 90 graden.

In het beste geval is de zithoogte nu gelijk aan je knieën of misschien net ietsjes lager. Je knieën mogen hoe dan ook nooit boven je bovenbenen uitsteken.


• Als je voeten nu in de lucht bungelen, schaf dan een voetensteun aan.
Doe vooral geen concessies aan de hoogte van je stoel, dit is namelijk funest voor je houding (en dus voor je rug).


• Een goed ingestelde rugleuning betekent dat je rechtop zit en niet naar voren of naar achteren hangt (een veelvoorkomend probleem!).


• Je rug moet steun hebben vanaf je schouderbladen tot aan de bovenkant van je bekken.
Goede bureaustoelen hebben een zogenaamde ‘lumbaalsteun’, die zo kan worden ingesteld, dat je rugholte optimaal wordt ondersteund.


• Als je nu goed en ontspannen tegen de achterkant van de rugleuning zit, moet er aan de voorkant van het zitvlak van je stoel voldoende ruimte, dat wil zeggen 1 vuist,  overblijven tussen de stoel en je knie. Is dit niet zo, dan moet je de zitdiepte opnieuw instellen; bij de meeste stoelen kun je de zitting naar voren of naar achteren schuiven.


• Nu je goed zit, stel je de armleuningen van je stoel in.
Laat je schouders ontspannen naar beneden hangen. Maak een hoek van 90 graden vanuit je ellebogen; nu moeten je onderarmen op de armleuningen kunnen rusten.

Als je je armleuningen goed hebt ingesteld, bevinden ze zich op gelijke hoogte als je bureaublad.


• Je moet je armen vrij kunnen bewegen als je aan het werk bent. Leun niet op de armleuningen als je aan het typen bent, omdat je dan vooral vanuit je onderarmen en de polsen beweegt en dit is niet goed! Big chance dat je dan klachten krijgt.

 

2. Hoe hoog moet je bureau zijn?

Voor de perfecte werkhouding moeten je bureau en je bureaustoel precies op elkaar worden afgestemd. Bijna iedereen werkt aan een bureau met een reguliere bureauhoogte van 74 cm. Daarom zal in negen van de tien gevallen de hoogte van de bureaustoel aan de werktafel moeten worden aangepast (tenzij jij een in hoogte verstelbaar bureau hebt).


• Tafel en stoel moet zo op elkaar worden afgestemd, dat als je je schouders ontspannen naar beneden laat hangen, je ellebogen losjes in een hoek van 90 graden op het bureaublad kunnen rusten.


• Als je voeten de grond nu niet meer raken, wat zomaar kan gebeuren als je wat kleiner van stuk bent, gebruik dan een voetensteun. Je voeten moeten namelijk plat op de grond (of op de voetensteun) kunnen rusten met je benen in een hoek van 90 graden.


• Volgens experts moet je bureau overigens tenminste 80 cm diep en 120 cm breed zijn.

 

3. Dit is de juiste afstand van je beeldscherm

 

• Je computerscherm moet in de regel op één armlengte afstand van je af staan. Dit geldt voor de meeste schermen. Monitoren groter dan 20 inch mogen iets verder weg staan.


• Het scherm moet bovendien recht voor je staan, zodat je neus en knieën dezelfde kant op wijzen en je hoofd en nek niet in een gedraaide houding staan.


• Zorg verder dat je beelscherm op ooghoogte staat; voorkom dat je je hoofd voorover moet buigen. Een monitorarm is voor bijna iedereen een must (by the way: onze favoriet is Flo; de mooiste en beste design monitorarm allertijden).

• Werk je veel aan een laptop, dan kun je niet zonder laptopstandaard; anders zit je continu voorover gebogen met je hoofd; funest voor je nek en schouders!


• Nog een laatste tip: zorg dat er geen buitenlicht in je scherm weerkaatst. Ook de weerspiegeling van lampen of ander kunstlicht moet je zoveel mogelijk zien te vermijden. Je wringt je namelijk al snel onbewust in een onnatuurlijke houding om te kunnen zien wat er op je scherm staat.

Tip: een beelschermfilter is uitermate geschikt om irritante reflectie op je monitorscherm (ook van je laptop) te verhelpen.  
 

Wij hopen dat je met deze 3 tips je werkhouding kunt optimaliseren. Doe er vooral je voordeel mee!

Thema's