0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
De grootste irritaties op kantoor
06 feb 2020

De grootste irritaties op kantoor

Wat is jouw kantoorergernis? Die vraagt stelt De Volkskrant aan werkend Nederland op KijkVerder.nl. Drie kwellingen steken er met kop en schouders bovenuit. Welke dat zijn, lees je in deze blog.

Met stip op 1 als het gaat om ergernissen op kantoor: Managers die hun verantwoordelijkheid niet nemen. En dan gaat het niet alleen om managers die weglopen voor hun aansprakelijkheden, maar ook om leiders die niet tegen kritiek kunnen en die zich meer voelen dan hun medewerkers.

Het is niet meer dan logisch dat werknemers zich aan dit soort leidinggevenden ergeren, lijkt ons… De praktijk leert dat veel mensen deze irritaties niet durven aan te kaarten bij de manager in kwestie, omdat ze bang zijn voor eventuele represailles. Hoe triest is dat?

Kwelling #2: Vergaderen zonder einde
You love it or you hate it: eindeloos vergaderen. De meeste mensen hebben er een bloedhekel aan en het is dan ook een enorme tijdverspiller. Wat doe je er aan? Een strakke agenda, snel knopen doorhakken, goed voorbereid zijn én staan in plaats van zitten! Dat laatste zorgt voor veel effectievere meetings (lees er meer over in deze blog).

Irritatie #3 Steeds meer werk moeten doen met steeds minder mensen
Daardoor ervaren veel mensen op kantoor tijdsdruk en dat gaat serieus irriteren. "Het komt voor dat werknemers elk jaar 10 procent meer moeten produceren met 10 procent minder mensen," zegt arbeidspsycholoog Jaap van den Broek in een interview met het vakblak fmm. Dit kan zijn ingegeven door financiële noodzaak, maar het wordt geregeld ook ingezet als een soort managementtool: door mensen op te jagen, willen managers voorkomen dat medewerkers zelf nadenken over problemen en mogelijke oplossingen daarvoor. In onze optiek een uiterst vreemde manier van leiding geven…

Dit zijn de overige 7 kantoorergernissen in de top 10 irritaties op kantoor:

#4 Collega's die onderling klagen over het management en een negatieve sfeer creëren, maar zich niet uitspreken tegen de mensen waar ze over klagen.
#5 Slechte koffie uit automaten
#6 Trage wifi of wegvallend internet
#7 Kantoortuinen
#8 Afgerekend worden op futiliteiten, terwijl basisvoorzieningen (goedwerkende systemen, duidelijke werkafspraken) niet goed geregeld zijn.
#9 Langzame computers
#10 Vergaderingen van een uur die samengevat worden met de woorden 'laten we daar dan nog eens over doorpraten..'

P.S. Er zijn ook irritiaties op kantoor die je productiviteit zomaar kunnen verhogen! Benieuwd? In deze blog lees je welke 5 ergernissen dat zijn.

Bronnen: De Volkskrant / Kijk Verder en fmm

Thema's