0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
De 5 beste tips om je werkplek het snelst op te ruimen
06 feb 2020

De 5 beste tips om je werkplek het snelst op te ruimen

Een opgeruimd bureau voorkomt stress en chaos. Hier vind je onze 5 beste tips hoe je je bureau iedere dag netjes houdt.

Rust en ruimte op je bureau, dat willen we toch allemaal? Maar… stapelen papieren, tijdschriften, to do-lijstjes, USB-sticks, leuk bedoelde hebbedingetjes van leveranciers en andere relaties zich iedere keer weer op? Dan is 1 keer per week opruimen niet voldoende!

Een onoverzichtelijk en rommelig kantoor kan chaos, onrust en stress veroorzaken. Soms zoek je veel langer naar documenten en andere spullen dan nodig is; had je ze netjes opgeruimd, zou je ze binnen 1 tel te pakken hebben. Wij hebben 5 eenvoudige tips om ervoor te zorgen dat jouw bureau iedere dag slim is opgeruimd.

#1 Ruim onnodige dingen op of weg
Overschot aan pennen en potloden? Achter slot en grendel ermee. Je schrijft toch maar met 1 pen, hooguit 2 als je een extra kleurtje wilt gebruiken. En pennen die niet meer schrijven: in de prullenbak (want hoe vaak heb jij die ene pen die het niet meer doet opnieuw in je handen gehad?).

Stroomkabels en snoeren op je bureau maken het uitzicht er ook niet gezelliger op. Je werkt ze makkelijk weg met praktische kabelgoten, -geleiders of -binders. Vraag je bij álles wat op je bureau staat eens serieus af of het hier echt wel een vaste plek moet hebben.

#2 Geef alles een vaste plek
Geef alles wat er wél op je bureau mag of moet staan zoveel mogelijk een vaste plek. Wat je vaak nodig hebt, houd je onder handbereik. Je doet jezelf een groot plezier als je jouw werkplek op de eerste plaats praktisch inricht en pas in tweede instantie aandacht geeft aan de esthetische waarde. Vrouwen zullen het hier overigens niet altijd mee eens zijn…

#3 Houd documenten binnen handbereik
Kasten en functionele opbergsystemen voor al je documenten zijn mooi, maar het is natuurlijk veel handiger als je vanuit je bureaustoel bij je actuele paperassen kunt. Hangmappen en ordners zijn handig. Zorg dat je snel en logisch nieuwe mappen kunt ‘inrichten’ en van labels voorzien, zodat je ze ook later net zo rap weer te pakken hebt.

#4 Houd altijd een schrijfblokje bij de hand
Superhandig om te voorkomen dat je belangrijke dingen vergeet. Bovendien maak je je hoofd vrij als je consequent opschrijft, wat je vandaag of deze week per se moet doen. Gedurende de dag zijn er altijd momenten dat je snel iets wilt noteren, bijvoorbeeld tijdens een telefoongesprek of als een collega even bij jou binnenwipt met een vraag of verzoek. Het is slim en handig om al je notities op dezelfde schrijfblok te schrijven (anders zoek je je daarna weer rot naar dat ene briefje waarop je iets belangrijks hebt genoteerd).

#5 Maak van ordenen een gewoonte
Je bent goed bezig als je gedurende dag steeds je bureau en kantoor opgeruimd houdt. Dit is veel efficiënter dan wanneer je aan het einde van de dag nog een keer alles moet opbergen. Maak van ordenen daarom een gewoonte en pak het steeds klein aan (net zoals bij kinderen; “als je klaar bent met spelen met de blokken ruim je ze eerst op voordat je autobaan uit de kast haalt”). Een supersimpele methode om een onnodig chaotische werkplek te voorkomen.

Hopelijk helpen deze 5 tips je op weg naar een opgeruimde werkplek. Heb jij nog handige opruimtips? Deel ze met ons op Facebook!