0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
7 tips voor een gezonde en hygiënisch schone werkplek
06 feb 2020

7 tips voor een gezonde en hygiënisch schone werkplek

Door de bank genomen herbergen je toetsenbord, muis en telefoon zo’n 10 miljoen bacteriën; dat zijn er 400 keer meer dan de gemiddelde wc-bril. En dat is nog maar het topje van de bacteriën-ijsberg op kantoor. Hoe zorg je voor een gezonde en hygiënisch schone werkplek? Wij hebben 7 tips voor je verzameld.  

Terwijl jij de hele dag druk en geconcentreerd bezig bent aan je bureau, transformeren stofvlokjes zich tot ware stofballen in de hoeken van je kantoor, knisperen de kruimels onder je voeten en verandert de keuken in een walhalla voor bacterieën.

Iedere week een flinke schoonmaakbeurt is dan ook een must om ervoor te zorgen dat je werkplek hygiënisch schoon blijft én om te voorkomen dat je hier een ziekte oploopt.

 

The ugly truth
Nu ziet het er met het blote oog wellicht (brand)schoon uit bij jou op kantoor.

In werkelijkheid liggen er overal bacteriën op de loer. Onzichtbare ziekteverspreiders die je werkplek zomaar kunnen transformeren in een 'gevaarlijke' ongezonde omgeving. 

Een gezonde en hygiënisch schone werkplek realiseer je uitsluitend als er regelmatig goed wordt schoongemaakt.

Daarom hebben wij in deze blog 7 schoonmaaktips voor je verzameld. Doe er vooral je voordeel mee. 

 

1. Maak je toetsenbord en computerbeeldscherm íedere dag schoon met een speciale reiniger of reinigingsdoekjes

Dit is hooguit twee minuten werk. Maak hier een vaste gewoonte van: bijvoorbeeld iedere ochtend als je binnenkomt of ‘s avonds voordat je naar huis gaat.

Vooral ook belangrijk als je geregeld geniet van een boterhammetje of iets anders kruimeligs achter je bureau.

Als je toch bezig bent met je toetsenbord: neem dan je telefoon ook meteen mee. Spray er bijvoorbeeld een beetje allesreiniger op en veeg hem schoon.

Een keer per maand reserveer je een paar mintuten extra om de toetsen schoon te maken met een in schoonmaakalcohol gedipt wattenstaafje.
 


En vergeet natuurlijk ook je bureaublad niet: iedere dag met een nat doekje met afwasmiddel of allesreiniger erover heen doet wonderen voor je humeur én je gezondheid.

Het slimste is het om dit aan het einde van je werkdag te doen, zodat je de volgende ochtend meteen aan een schoon en fris bureau kunt beginnen.

 

2. Sla alle essentiële poetsspullen in en zorg altijd voor voldoende voorraad.

Wat heb je absoluut nodig? Dit zijn de basics die in geen enkel kantoor mogen ontbreken:

een stofzuiger (én stofzuigerzakken)
een bezem en een mop
afvalzakken
schoonmaakdoekjes
een emmer, spons en afwasborstel
• diverse reinigingsmiddelen, zoals afwasmiddel, vaatwastabletten als je een vaatwasser hebt, allesreiniger en schoonmaakazijn én toiletreiniger (trouwens, het is ook altijd handig om glasreiniger op voorraad te hebben)

 

Hier vind je onze uitgebreide(re) checklist met schoonmaakmiddelen voor op kantoor.

Nog een extra tip: bewaar alle poetsspullen op een vaste plek en zorg dat iedereen alles altijd op diezelfde plek terugzet, dan grijpt er nooit iemand mis. En wijs iemand aan die verantwoordelijk is voor de voorraad.

 

3. Leeg iedere dag alle afvalbakken. 

Tip: het is erg handig als iedereen een eigen prullenbak bij zijn bureau heeft.

Vergeet ook de keuken niet: gooi alle vuilnis dagelijks weg. Zo voorkom je eventuele nare geurtjes en ongewenste kleine vier- of meervoetige bewoners in je keuken of kantoor.

 

 

4. Stofzuig iedere dag de keuken en op plekken waar wordt gegeten.

Zo vinden insecten en knaagdieren er geen bal aan in jouw kantoor.

Vergeet niet om ook tenminste één tot twee keer per week achter en onder je meubilair te stofzuigen; dit zijn plekken die binnen de kortste keren ware stofnesten herbergen. 

Vergeet vooral ook je bureaustoel niet. Je hebt er geen idee van hoeveel huidschilders en stof zich hier iedere dag verzamelen.
 

 

5. De koelkast… die verdient één keer per maand een schoonmaakbeurt,

Zéker als hier meer collega's hun eten in bewaren.

Check op de maandelijkse schoonmaakdag ook alles wat over de datum is en gooi dat weg.

Om te voorkomen dat iemand ‘per ongeluk’ iets lekker van jou opeet (overigens één van de grootste ergernissen op kantoor), is het eventueel een idee je naam op jouw spullen te schrijven die je in de koelkast bewaart. 

 

6. Maak er een gewoonte van om vies serviesgoed altijd meteen terug te brengen naar de keuken (óók koffiekopjes van jouw gasten) en in de vaatwasser te zetten.

Heb je geen vaatwasser, maak dan de afspraak dat gebruikt servies meteen wordt schoongemaakt (bijvoorbeeld na iedere maaltijd) en droog wordt teruggezet in de kast. Zo voorkom je bergen vuile borden, kopjes en bestek op het aanrecht.

 

7. Zorg goed voor de planten in je kantoor.

Geef ze regelmatig water (vaak is een rondje met de gieter één keer per week al voldoende) en ruim afgevallen bladeren op.


 

Tot slot 

Als je met deze schoonmaaktips aan de slag gaat, dan is het natuurlijk wel handig als iedereen zich hier aan houdt. Daarom is zeker geen slecht idee om samen met collega’s een schema te maken wie wanneer wat doet. Zo kunnen jullie samen zorgen voor een schoon kantoor en dit ook met een paar simpele afspraken schoon houden.

Heel veel succes met onze tips!