0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
6 Tips voor een gezond leven op kantoor
06 feb 2020

6 Tips voor een gezond leven op kantoor

Hoe kom jij energiek en geconcentreerd je dag door op kantoor? Het allerbelangrijkste is gezond eten. Want dat zorgt ervoor dat jij lekkerder in je vel zit en beter werk levert. Hier vind je onze 6 tips voor een gezond leven op kantoor!

Natuurlijk wil je iedere dag bruisen van de energie en met veel plezier goed werk leveren. Dan is het zaak dat je goed voor jezelf zorgt.

Naast genoeg bewegen, is gezond eten het allerbelangrijkste.

Logisch, want je lichaam is een uiterst geraffineerde machine die kwaliteitsbrandstof nodig heeft om klasse prestaties te leveren. Gebruik je de verkeerde brandstof, bijvoorbeeld in de vorm van vette lunches en zoete tussendoortjes, dan liggen er allerlei gevaren op de loer:

• afgezien van de kans op ongewenste kilo’s
• ben je sneller moe en futloos 
• en zul je moeite hebben om je te concentreren
• Bovendien raak je eerder geïrriteerd 
• en schiet je sneller in de stress
• In het ergste geval kun je zelfs lichamelijke klachten krijgen als je te veel suikers en vetten binnenkrijgt. 

Kortom: bewust en zo gezond mogelijk eten zorgen ervoor dat je lekkerder in je vel zit en beter werk levert.

Hoe pak je dat aan? Wij hebben 6 tips voor je:

 

1. Ontbijt als een keizer(in)

Hoeveel tijd gun jij jezelf voor een goed ontbijt?

Veel mensen hebben het ’s ochtends te druk om rustig te ontbijten en verorberen in het beste geval een cracker of boterham achter het stuur. Stom! 

Het ontbijt is namelijk de belangrijkste maaltijd van de dag.
De beste basis voor een productieve en energieke werkdag is voedsel dat langzaam energie loslaat.

Bijvoorbeeld muesli of andere gezonde ontbijtgranen, zoals havermout, met ‘langzame’ koolhydraten (vermijd de varianten met suiker, want dan rammel je om 11 uur alweer van de honger). 

Een bordje sla of groenten die de vorige dag zijn overgebleven, zijn ook een hele goede keuze. Klinkt wellicht raar, maar probeer het eens: je zult zien dat je actiever en productiever bent dan wanneer je een boterham met snelle (slechte!) koolhydraten eet.

Of kies voor dit eiwitrijke powerontbijt, dan kun je er de komende vijf uur met gemak tegenaan. 

 

2. Drink veel water

Ergens in onze hersenen gaat het vaak mis: je denkt dat je honger hebt, terwijl je lichaam eigenlijk behoefte heeft aan vloeistof. Resultaat: je gaat eten terwijl je in feite zou moeten drinken. 

Dus heb je het gevoel dat je trek hebt, drink dan eerst eens een glas water of een kop kruidenthee. Nul calorieën en het vult de maag. 

Bovendien: het drinken van voldoende water zorgt ervoor dat de chemie in je lichaam in evenwicht blijft én is noodzakelijk om afvalstoffen goed te kunnen afvoeren. Drink daarom de hele dag door genoeg water; tenminste 8 (grote) glazen. Koffie en fris tellen overigens niet mee! 

*Interessant weetje: het is bewezen dat je brein beter functioneert en je werkprestaties verbeteren als je voldoende water drinkt

 

3. Zoetstoffen: weg ermee!

Veel mensen denken dat ze gezond bezig zijn als ze geen suiker in de koffie of thee doen, maar daarvoor in de plaats zoetstof (Candarel, Nutrasweet en zo) gebruiken.

Maar wist je dat je lichaam er helemaal niet op is gebouwd om deze stoffen te verteren?

En dus moet je lijf ze elimineren, neutraliseren of ‘parkeren’.

Als je niet genoeg water drinkt, is elimineren (afvoeren dus) een verloren zaak.
Om deze schadelijke stoffen toch weg werken, zal je lichaam cholesterol gaan produceren, ijzer uit je bloedcellen halen, calcium onttrekken uit je botten, etc.
Met als gevolg dat je lichaam overuren draait en jij minder energie hebt. 

Zoetstoffen kunnen je lichaam bovendien serieus beschadigen. Aspartaam bijvoorbeeld (dat voorkomt in elk ‘suikervrij’ product), kan problemen veroorzaken in je zenuwsysteem. 

Andere kunstmatige zoetstoffen zijn niet veel beter. Sacharine-fabrikanten schrijven zelf(s) op de verpakking dat hun product kanker kan veroorzaken. 

Onze tip: laat alle zoetstoffen staan! Het is 10 keer gezonder om voor een keertje suikerproducten te eten en te drinken dan te kiezen voor dezelfde suikervrije- en lightvarianten met kunstmatige zoetstoffen.

 

4. Neem zelf gezonde tussendoortjes mee naar je werk

Een tussentijdse aanval van honger of trek… wie kent het niet?

Zoals hiervoor al gezegd, soms is dit gewoon een fout signaal van je hersenen en word je op het verkeerde been bezet. Maar zo’n hongeraanval is vaak ook een reactie op stress

Begin eens met een glas water en wacht een paar minuten.

En als je dan toch echt iets wilt knabbelen, zorg er dan voor dan je gezonde tussendoortjes bij je hebt. Rauwe groentes bijvoorbeeld of noten. Beide vullen de maag. Zet gewoon een bakje snoeptomaatjes op je bureau of bevroren frambozen. Gezond en lekker!

Hier vind je nog meer tips voor gezonde snacks op kantoor >

 

5. Lunch licht

Lunch licht en vermijd zware koolhydraten (zoals pasta-gerechten).

Het nadeel van een zware lunch is dat je er lui en moe van wordt; je hebt geen energie meer om ’s middags productief te zijn, omdat je lichaam alle energie nodig heeft om je lunch te verteren.

Een maaltijdsalade is bijvoorbeeld ideaal voor tussen de middag; het vult goed en zorgt ervoor dat je niet om 15 uur alweer met een rammelende maag achter je PC zit.

 

6. Eet bewust

Al heb je het nog zo druk, neem de tijd om in alle rust en bewust te eten op je werk.

Als je achter je computer je lunch naar binnen schrokt, weet je niet eens meer dat je hebt gegeten.

Realiseer je ook, dat als je tijdens het eten drinkt, dit de vertering vertraagt. Beter is het om 30 minuten voor of na het eten te drinken. En: prop jezelf niet vol, maar laat ruimte in je maag over om je voeding te laten uitzetten. 

Goed om te weten: onderzoek heeft aangetoond dat mensen met een groot bord 30% meer eten. Eet je van een vol klein bord, denk je brein sneller dat je genoeg gegeten hebt.

 

Veel succes met deze 6 tips voor een gezond(er) leven op kantoor!

 

 

 

Beeld gevonden via:
Ontbijt > 20 Minuten 
Drink genoeg water > Skillcrush 
Gezonde snacks > the blissfuld mind
Lunch > Shape 
Eten achter je computer > The Telegraph, foto: Alamy