0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)

Ergonomie

Alle categorieën

Alle producten

763 resultaten

Ergonomisch werken, zo doe je dat! De hele dag zittend achter je laptop, PC of tablet werken, is allesbehalve gezond! Voor je het weet, neem je een verkeerde of verkrampte houding aan. Als je jong bent, denk je “ach, het zal allemaal zo’n vaart niet lopen”, maar geloof ons, naarmate je een jaartje ouder wordt, kan zo’n verkeerde houding je lichamelijk serieus gaan opbreken. Allerlei lichamelijk klachten liggen op de loer. Ergonomie en ergonomisch werken zijn geen trendbegrippen, maar een essentiële voorwaarde voor je gezondheid; nu én later! Ergonomisch meubilair en bijbehorende accessoires zijn dan ook geen overbodige luxe! Maar als je deze goede spullen niet goed gebruikt, heb je er nog niks aan. Daarom een paar tips over ergonomisch verantwoord werken:

Stel je bureaustoel goed in!

Je voeten moeten altijd plat op de grond kunnen rusten. De hoek van je benen moet 90 graden zijn. Verder is voldoende ondersteuning van je rug noodzakelijk. Stel je rugleuning zo in, dat je onderrug goed wordt ondersteund. De armleuningen van je bureaustoel moeten zo zijn afgesteld, dat je onderarm en bovenarm in ontspannen houding een hoek van 90 graden vormen.

Stel de hoogte van je bureau in als dat kan

De hoogte van je bureaublad moet gelijk zijn aan de hoogte van je armleuningen. De hoogte van een bureau is lang niet altijd aan te passen. Meestal moet je de hoogte van je bureaustoel aanpassen. Mocht je daarna de vloer niet meer raken met je voeten, gebruik dan een voetensteun. Houd ook rekening met een gezonde beenruimte van minimaal 60 cm in de breedte en 80 cm diep.

Waar moet je beeldscherm staan?

De grootte van je beeldscherm is bepalend voor de juiste afstand. Logisch, hoe groter het scherm, hoe groter de afstand. Voor de meeste schermen op kantoren kan een eenvoudige vuistregel worden gehanteerd: zorg dat je op één armlengte afstand van je scherm zit. Ga hierbij met je rug helemaal tegen de rugleuning van je bureau stoel aanzitten en strek je arm recht vooruit. Je vingers zouden het scherm nu net moeten raken. Let erop dat je het hele scherm kan zien, zonder met je hoofd heen en weer te moeten bewegen. Voor schermen groter dan 20 inch is het beter om iets meer dan één armlengte afstand te nemen.

De hoogte van het scherm kun je aanpassen met een monitorstandaard of een monitorarm. Het scherm moet altijd recht voor je staan, zodat je neus en knieën dezelfde kant op wijzen. Werk je veel of misschien zelfs uitsluitend met een laptop, gebruik dan altijd een laptopstandaard of een monitorarm! Je laptop op een horizontaal werkblad plaatsen is namelijk ergonomisch absoluut niet verantwoord. Het stimuleert een verkeerde houding en zogenaamd ‘risicovol bewegingsgedrag’ en dit kan leiden tot lichamelijke klachten. RSI-Alert (een initiatief van onder meer TNO en VU) adviseert gebruik te maken van een laptopstandaard met losse muis en toetsenbord als je langer dan 2 uur aan je laptop moet werken.

De positie van het toetsenbord

Je toetsenbord staat goed wanneer hij 8 tot 10 cm van de rand van je bureaublad staat. Ook de vorm van het toetsenbord is belangrijk. Tijdens het werken moet je een comfortabele en neutrale houding kunnen aannemen; schouders ontspannen, ellebogen in een hoek van 90 graden, onderarmen horizontaal en de polsen in lijn met de onderarmen.

Kies een goede muis

Ga voor een muis die niet te dik is. Als je een te dikke muis hebt, ga je je hand achterover buigen en dat is erg belastend. Als je kleine handen hebt, kan een polssteun een oplossing bieden. Zorg er verder voor dat je onderarm ondersteund wordt door het bureaublad of een armleuning. Stel ook je muissnelheid zo in, dat je de cursor over het hele beeldscherm kan bewegen zonder dat je de muis hoeft op te tillen.