Is thuis werken wel goedkoper?

Publicatiedatum: 28 mei 2022 09:49:37

Is thuis werken wel goedkoper?



Huur je als (beginnende) entrepreneur meteen een kantoor of onderneem je (eerst) van huis uit? Wat is fiscaal gunstiger? Is thuis werken wel goedkoper? Je leest het allemaal in deze blog.

Als (startende) ondernemer wil je natuurlijk graag weten welke kosten je fiscaal kan afschrijven als je kantoorruimte gaat huren. Dit zou namelijk wel eens een extra motivatie kunnen zijn om van meet af aan een ‘echt’ kantoor te huren in plaats van thuis te beginnen.

De Belastingdienst onderscheidt ondernemers die extern, dus buitenshuis, kantoorruimte huren en ondernemers die vanuit huis werken. Voor iedereen die thuis kantoor houdt, gelden er heel wat meer beperkingen en voorwaarden voor het kunnen aftrekken van belastingen. Welke kosten voor bedrijfshuisvesting komen precies in aanmerking voor belastingaftrek en welke niet? Hoe zit het met dat kantoor aan huis? Wat is dan wel en niet aftrekbaar voor de belasting? 

Fiscale aftrekposten bij een gehuurde kantoorruimte

Als je buitenshuis een kantoor- of bedrijfsruimte huurt, dan kun je ervan uitgaan dat alle volgende zakelijke uitgaven volledig fiscaal aftrekbaar zijn:
• de huur van het kantoor
• de aanschaf van kantoormeubilair, -apparatuur en kantoorartikelen plus de afschrijving hiervan
• drukwerk (denk aan briefpapier, enveloppes, visitekaartjes e.d.)
• supplies (zoals toner/inkt-cartridges)
• porti
• schoonmaakkosten
• zakelijke telefoongesprekken
• internetverbinding

Aftrekposten voor ondernemers met kantoor aan huis

Als je van huis uit werkt, wordt het steeds lastiger om te profiteren van enig belastingvoordeel. Wil je in aanmerking komen voor belastingaftrek, moet jouw kantoor aan allerlei voorwaarden voldoen. Zo moet jouw thuiskantoor een eigen ingang hebben en over eigen sanitaire voorzieningen beschikken; het moet dus een zogenaamd ‘zelfstandig deel’ van jouw huis zijn. Je zou het in principe ook aan een derde moeten kunnen verhuren. Op de site van de Belastingdienst vind je deze handige rekenhulp om erachter te komen of je recht hebt op aftrekt van kosten voor een werkruimte aan huis.   

Wat kun je in ieder geval níet aftrekken als ‘thuis-ondernemer’?

• Telefoon en internetaansluiting (als deze niet puur zakelijk wordt gebruikt).
• Apparatuur waarbij niet kan worden aangetoond dat deze alleen maar zakelijk wordt gebruikt.
• Artikelen voor persoonlijke verzorging

Buitenshuis huren goedkoper?

Ieder jaar worden de fiscale aftrekposten voor het kantoor aan huis verder ingeperkt. Des te groter de kans dat het huren van een kantoor buitenshuis uiteindelijk goedkoper is dan vanuit huis ondernemen. Wat de variant kantoor aan huis betreft, is het in ieder geval aan te bevelen de mogelijkheden en de onmogelijkheden (fiscaal) in kaart te (laten) brengen, zodat je een verantwoorde keuze kunt maken. Informeer goed wat wel en niet aftrekbaar om te ontdekken wat voor jou de meest ideale en financieel gunstigste oplossing is.



 

Foto 1 ©Tudoorna
Foto 2 © viaOfficeSnapShots

Loading...
neonlines-configurator.product-box.upload-text
Product Devices Show confirm dialog