0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
4 Tips voor een vliegende start van je dag
09 jun 2020

4 Tips voor een vliegende start van je dag

Deze op z’n minst gezegd rare corona-tijd vergt de nodige offers van werkend Nederland. Thuiswerken is geen sinecure en optimaal en efficiënt samenwerken op afstand is voor velen een uitdaging. Het is dan ook geen understatement als we beweren dat we met z’n allen wel een portie extra energie kunnen gebruiken. Daarom hebben wij in deze blog 4 praktische tips voor je verzameld die antwoord geven op de vraag: hoe maak ik een vliegende start in de ochtend? Oftewel: welke ochtendrituelen dragen ertoe bij dat ik de hele dag bruis van de energie?​


Stap 1: drink een glas water

Start je dag met het drinken van een glas water, het liefst met een klein beetje zout erin (2 à 3 gram is voldoende).

Waarom zorgt dit voor een kick-start? Als je slaapt verlies je vocht en mineralen met als gevolg dat je ’s ochtends meestal wat suf bent; dat je het gevoel hebt dat je echt even op gang moet komen.

Weersta op dat moment de verleiding om als allereerste naar die overheerlijke kop koffie te grijpen om wakker te worden. Kies liever als allereerste voor dat glas water om je lichaam goed te hydrateren.

Voeg hier, zoals gezegd, een klein beetje zout (natrium) aan toe. Dit laatste is o.m. belangrijk voor je hersenen, maar ook voor het functioneren van je spieren en andere zenuwen.

Op deze manier wordt je lichaam meteen na het ontwaken op de juiste manier geölied. Je zult zien dat je je direct een stuk fitter voelt.

 

Stap 2: zoek (blauw) licht op

Blauw licht of Blue Light is het type licht dat ervoor zorgt dat je lichaam wakker wordt. Dit is het natuurlijke deel van het zonlicht dat in het lichtspectrum grenst aan het UV-licht. Niet alleen de zon straalt het uit, maar ook de schermen van je smartphone, tablet en computer. Daarom houden deze devices je ’s avonds juist wakker (iets wat je dus eigenlijk niet wilt en waarom je ze allemaal uit je slaapkamer zou moet verbannen).

In de ochtend daarentegen is dit Blue Light juist belangrijk om je lichaam te laten weten: “Het is een nieuwe dag, wakker worden!”

Dus: nadat je je lichaam hebt gehydrateerd, is het zaak om (blauw) licht op te zoeken. Dit activeert de hormonale ‘ontwaak’-processen in je lichaam. Vijf minuten is al voldoende.

Het beste is natuurlijk zonlicht, maar dat wil niet altijd lukken in ons kikkerlandje. Je kun daarom ook kiezen voor een Wake-up light. Of - minder ideaal, maar het doel heiligt de middelen - je gaat 5 minuten voor je laptop zitten.

 

Stap 3: kom in beweging

Nu is het tijd om je bloedcirculatie op gang te brengen, dus: kom in beweging. Want dan weet je lichaam het helemaal zeker: “Het is game-time, hét moment om de dag aan te vliegen.” 

Geen zorgen, dit kost je niet veel tijd. Drie tot vijf minuten beweging is voldoende om je lichaamstemperatuur omhoog te brengen. Dit stimuleert opnieuw de hormonale processen om je lichaam in staat van alertheid te brengen.

Doe een paar rek- en strekoefeningen en drippel een tijdje op de plaats (of als je een grote tuin hebt, ren een rondje of twee).  

 

Stap 4: maak het jezelf gemakkelijk 

Tot slot: maak het jezelf ’s ochtends zo makkelijk mogelijk. Dat betekent: voorkom stress over ogenschijnlijk onbelangrijke keuzes.

Waar moet je aan denken?

Wat trek ik vandaag aan,
welke kleur stropdas kies ik,
welke schoenen passen bij mijn outfit,
wat neem ik mee als lunch,
welke papieren moeten mee vandaag,
waar ligt mijn telefoon,
waar liggen mijn sleutels?

Als je ’s ochtends veel mentale energie moet besteden aan al dit soort vragen doet dit afbreuk aan je vermogen om overdag belangrijke(re) beslissingen te nemen.

Bereid daarom zoveel mogelijk al de avond van tevoren voor.

  • Zorg dat je tas al is ingepakt,
  • weet waar je sleutels en je smartphone liggen,
  • leg je outfit alvast klaar
  • en smeer zelfs 's avonds al je boterhammen of maak die tonijnsalade die je morgen wilt meenemen als lunch.

Zo voorkom je dat je druk bent in de ochtend met veel kleine energieverslindende beslissingen en profiteer je de rest van de dag van een hoger energie-level.

 

Veel succes met deze vier eenvoudige, maar cruciale tips om je ochtend een kick-start te geven.

 

 

Bron: ElkeHapTelt