0 Vergelijken
  • Persoonlijk advies op werkdagen van 8:30 tot 17:00
  • Door klanten beoordeeld met een 8.9
  • Gratis verzending vanaf € 65 (excl. btw)
1,5 meter afstand op kantoor: hoe pak je dat aan?
25 apr 2020

1,5 meter afstand op kantoor: hoe pak je dat aan? 9 Tips.

De 1,5 metersamenleving is inmiddels een feit. De komende tijd leven we met z’n allen op 1,5 meter van elkaar. Oók op kantoor is dit de nieuwe norm. Hoe pak je dat aan? Omdat wij dagelijks worden overstelpt met vragen hierover, denken wij natuurlijk heel graag met je mee. Hoe zorgen we er samen voor dat we veilig kunnen werken op kantoor? We zetten de belangrijkste 9 tips voor je op een rij.


1. Het begint in de lobby

Zorg in de eerste plaats voor een veilige entree.
Waar moet je aan denken?

  • Herinner iedereen die bij jou binnenwandelt (werknemers alsook bezoekers) aan de regels in de vorm van posters of zelf geprinte A4-tjes.
     
  • Zorg voor een duidelijke bewegwijzering of routing-systeem; hiervoor zijn handige vloerstandaards te koop die al zijn voorzien van ‘Eénrichting’- en ‘Geen doorgang’-tekens. Je kunt ook kiezen voor praktische anti-slip vloerstickers voor binnen en buiten.
     
  • Plaats desinfecterende handgel in de lobby (bijvoorbeeld op een statafel), zodat iedereen bij binnenkomst en vertrek zijn of haar handen kan desinfecteren. Kies voor een duidelijk zichtbare plek waar niemand omheen kan.
     
  • Als je een receptiebalie hebt, dan is het natuurlijk zaak dat deze wordt voorzien van een preventiescherm voorzien van een balie-opening.
     
  • Geef je werknemers, maar óók bezoekers een hands-free deuropener. We weten immers dat deurklinken tot de meeste geïnfecteerde objecten behoren. Met zo’n handige hands-free deuropener hoef je klinken en liftknopjes niet meer aan te raken en dat helpt om de verspreiding van ziektekiemen te voorkomen. Zo houd iedereen zijn of haar handen fris gewassen en schoon.
    Dankzij het handige formaat en het bijgeleverde elastiekje hang je de deuropener eenvouding aan je kleding of je tas. Bezoekers leveren ‘m na afloop weer in, want de hands-free deuropener is gemakkelijk schoon te maken en kan daarna opnieuw worden gebruikt.

 

2. Spreek verkeersregels met elkaar af

Wat zijn de nieuwe verkeersregels op kantoor?

  • Creëer zoveel mogelijk eenrichtingsverkeer en maak dit duidelijk met stickers of bordjes. Daar waar echt alleen tweerichtingsverkeer mogelijk is geldt: rechts aanhouden met 1,5 meter afstand.
     
  • Richt in smalle gangstukken zogenaamde ‘passeerplekken’ in. Dit kun je aangeven met vloerstickers, maar je kunt ook kiezen voor het plaatsen van transparante rolschermen of afstandwandjes, zodat iedereen elkaar veilig kan passeren.

 

3. Voldoende afstand tussen afzonderlijke werkplekken

Het is duidelijk: collega’s moeten ook op 1,5 meter afstand van elkaar werken. Misschien moet je de bureaucapaciteit verminderen om die ruimte tussen werkplekken te kunnen garanderen.

Het plaatsen van preventie- of separatieschermen tussen de verschillende werkplekken is ook een goed idee. Kies voor een materiaal dat eenvoudig en goed te reinigen is (bij voorkeur glas).

Vergeet niet om ook een scherm aan de zijkant van de werkplek te plaatsen als daar een gangpad is.

 

4. Pas de vergaderruimte aan

Vergeet niet de vergaderruimte onder handen te nemen.

  • Plaats vergaderstoelen op 1,5 meter uit elkaar (ook tegenover elkaar).
     
  • Haal overbodige stoelen weg.
     
  • Plak eventueel stickers op de grond of op tafel om aan te geven waar mensen mogen zitten.
     
  • Plaats een glazen preventiescherm in het midden van de vergadertafel als die niet breed genoeg is en je geen 1,5 meter afstand tegenover elkaar kunt waarborgen.
     
  • Als je meer vergaderruimtes hebt, kun je ze samen gebruiken in combinatie met beeldschermen en camera’s of videoconferencing-software.
     
  • Maak duidelijk wat de looprichting in de vergaderruimte is, zodat niemand elkaar tegen het lijf loopt (letterlijk).

 

5. Ook op afstand lunchen

Heb je een kantine of lunchruimte, zorg er dan voor dat mensen ook daar op gepaste afstand van elkaar zitten en goed beschermd zijn. En ook hier geldt: aanvullende separatie-rolschermen zijn zeker geen slecht idee.

 

Aanvullende tips om veilig en gezond te werken op kantoor


6. Gebruik alleen je eigen toetsenbord en muis

Zorg indien mogelijk dat iedereen op een vaste werkplek werkt, zodat alle collega’s alleen hun eigen toetsenbord en muis gebruiken. Immers, het is bekend dat zich iedere dag miljoenen bacteriën op de toetsen van een toetsenbord verzamelen, dus… liever niet dat van een collega gebruiken.

EN: iedere dag je toetsenbord schoonmaken. In deze blog lees je hoe je dat in 3 stappen doet >>

 

7. Papieren onderleggers op flexbureaus

Is het niet te voorkomen dat verschillende collega’s op verschillende momenten gebruik maken van dezelfde werkplek? Zorg dan in ieder geval voor papieren bureau-onderleggers of tafellopers voor een hygiënisch schoon werkblad iedere dag. Het spreekt voor zich dat de onderlegger aan het einde van de dag wordt weggegooid.

 

8. Ieder z’n eigen mok

Maak gepersonaliseerde mokken, zodat iedereen alleen uit zijn of haar eigen beker drinkt. Zorg ervoor dat deze en ander serviesgoed en bestek iedere dag op hoge temperatuur in de vaatwasser worden gewassen. Het gebruik van wegwerpbekertjes (en ander wegwerpservies) is natuurlijk ook een optie.

 

9. Vaker schoonmaken dan normaal

Maak alles wat door handen wordt aangeraakt op kantoor tenminste één keer per dag, maar beter nog een paar keer per dag schoon. Denk vooral aan:

  • deurklinken
  • handgrepen
  • leuningen
  • lichtschakelaars
  • liftknoppen
  • koffie-, drank- en voedingsautomaten
  • toetsenborden en computermuizen
  • telefoons
  • kranen
  • bureau’s en balies
  • en vergeet ook de leuningen van je bureaustoel niet.

 

Wij wensen je heel veel succes met onze tips. Heb jij nog vragen of behoefte aan advies, dan bel of mail ons gerust. Wij denken graag met je mee.

 

Bekijk hier al onze COVID-19 beschermingsproducten >> 

 

Tot slot nog twee leestips:

Het coronavirus: zo voorkom je verspreiding op kantoor >

Luchtreinigers: hulp in de strijd tegen het coronavirus >